Opetusharjoittelun ohjaus harjoittelupäiväkodin työyhteisön toimintana
Chydenius, H., Vehviläinen, S., & Fonsén, E. (2024). Opetusharjoittelun ohjaus harjoittelupäiväkodin työyhteisön toimintana. Kasvatus, 55(2), 113-128. https://doi.org/10.33348/kvt.130978
Published in
KasvatusDate
2024Access restrictions
Embargoed until: 2025-04-15Request copy from author
Copyright
© 2024 Suomen kasvatustieteellinen seura
Early childhood education (ECE) teacher training in Finland always includes teaching practice, which is carried out in a training ECE centre working in cooperation with the university. According to recent studies, teaching practice supervision is best realised as a joint activity of the work community at the practice ECE centre. In our research, we examine the supervisory agency described by the members of the work community of five training ECE centres from a socio-cultural perspective. Our data consisted of three focus group interviews of different professional ECE groups which we approached with Greimas’s tools of semiotic analysis (the actant model and modalities of agency). We identified the supervisory agency expressed by the different personnel groups by analysing the actor roles and operational aspirations that appeared in the interviews, as well as the relationships between the actors and the modalities of their agency. The results indicated that the ECE teachers and the ECE centre heads had strong agency in supervision, while the ECE child carers had limited agency. The teaching practice supervision was also intertwined with the professional development of the supervising ECE personnel. We propose that the participation of the members of the work community in the teaching practice supervision and in bringing personnel into joint discussions with the student could strengthen the professional competence of the entire community. In addition, the factors related to the supervision activity described in this study can be used to support the possibilities of the ECE centre workers’ supervisory agency
...
Varhaiskasvatuksen opettajankoulutukseen sisältyvä opetusharjoittelu toteutetaan aina yliopiston kanssa yhteistyössä toimivassa harjoittelupäiväkodissa. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan opetusharjoittelua ohjataan parhaiten harjoittelupäiväkodin työyhteisön yhteisenä toimintana. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme harjoittelupäiväkodin työyhteisön jäsenten kuvaamaa ohjaustoimijuutta sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Aineistomme koostui varhaiskasvatuksen eri ammattilaisten fokusryhmähaastatteluista, joita lähestyimme semioottisen analyysin välinein (aktanttimalli ja toimijuuden modaliteetit). Tunnistimme eri henkilöstöryhmien ilmaisemaa ohjaustoimijuutta analysoimalla haastattelupuheessa esiintyviä toimijarooleja ja toiminnan pyrkimyksiä sekä toimijoiden välisiä suhteita ja toimijuuden modaliteetteja. Varhaiskasvatuksen opettajien ja päiväkodin johtajien ohjaustoimijuus näyttäytyi tuloksiemme mukaan vahvana ohjaustoimijuutena mutta varhaiskasvatuksen lastenhoitajien rajoitettuna. Opetusharjoittelun ohjaus kietoutui yhteen ohjaavan varhaiskasvatuksen henkilöstön ammatillisen kehittymisen kanssa. Esitämme, että työyhteisön jäsenten osallistuminen opetusharjoittelun ohjaukseen ja saattaminen yhteisiin keskusteluihin opiskelijan kanssa voisi vahvistaa koko yhteisön ammatillista osaamista. Tunnistamme lisäksi ohjaustoimijuuteen liittyviä tekijöitä, joiden avulla työtekijöiden toimijuuden mahdollisuuksia voidaan tukea.
...
Publisher
Suomen kasvatustieteellinen seuraISSN Search the Publication Forum
0022-927XKeywords
aktanttimalli ohjaustoimijuus toimijuuden modaliteetit actant model early childhood education modalities of agency supervision supervisory agency teaching practice work community työyhteisöt ammatillinen kehitys varhaiskasvatuksen opettajat opetusharjoittelu opettajankoulutus varhaiskasvatus toimijuus päiväkodit
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/212356438
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen opettajuuden tulevaisuutta rakentamassa : sisällönanalyysi ohjausasiakirjojen tulevaisuusnäkökulmasta
Kangas, Jonna; Harju-Luukkainen, Heidi (Itä-Suomen yliopisto, 2022) -
Supervisory discussions during the early childhood education and care student teacher practicum period : the cultural scripts, phases and discourses
Chydenius, Heidi; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Fonsén, Elina (Routledge, 2023)Practicum periods are an essential part of early childhood education and care (ECEC) teacher training. To support a student’s learning, they need supervision by an expert ECEC teacher to process and analyse information, ... -
Perspectives on Leadership in Early Childhood Education and Care Centers Through Community of Practice
Heikkinen, Kirsi-Marja; Ahtiainen, Raisa; Fonsén, Elina (Sage Publications, 2022)This article investigates early childhood education and care (ECEC) leadership through the concept of community of practice (COP). The focus is on ECEC leaders’ perceptions regarding their leadership during the educational ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia alanvaihtoon johtaneista syistä
Ojaniemi, Riina (2021)Varhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat ... -
Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
Kovalainen, Karoliina; Riihelä, Sofia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ...