Kykyuskomusten yhteys laskusujuvuusinterventiosta hyötymiseen 2–5. luokkalaisilla hitailla laskijoilla
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa selvittiin kykyuskomusten yhteyttä yhteenlaskusujuvuusinterventiosta hyötymiseen hitailla laskijoilla. Aiemmissa tutkimuksissa kykyuskomusten on todettu olevan yhteydessä akateemiseen suoriutumiseen. Tutkimus on kuitenkin painottunut yläkouluikäisiin ja sitä vanhempiin opiskelijoihin, eikä matematiikan oppimisvaikeuksien ja kykyuskomusten välistä tutkimusta juurikaan ole. Myös suomalaista tutkimusta kykyuskomusten yhteydestä oppimistuloksiin on vielä vähän.
Tutkimuksen aineisto on osa Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot (SELDI) -hankkeen aineistoa. Aineisto on kerätty vuosina 2013–2015. Analyysi toteutettiin IBM SPSS Statistics 29 -ohjelmalla. Mittausajankohtien välisiä eroja, eli laskusujuvuuden kehitystä intervention jälkeen tarkasteltiin toistomittausten varianssianalyysillä. Tämän jälkeen kykyuskomusten yhteyttä tähän muutokseen tarkasteltiin hierarkkisella regressioanalyysillä.
Analyysin mukaan oppilaiden yhteenlaskusujuvuus vahvistui intervention myötä, mutta kykyuskomukset eivät olleet yhteydessä tähän muutokseen. Tämän tutkimuksen otos oli määrälliseksi aineistoksi hyvin pieni (N = 77), eikä tutkimuksen tulosta voida siten pitää kovinkaan yleistettävänä. Kykyuskomuksia kuvaava summamuuttuja jäi myös reliabiliteetiltaan alhaiseksi. Jatkossa kykyuskomuksien yhteyttä yhteenlaskusujuvuusinterventiosta hyötymiseen tulisi tarkastella laajemmalla aineistolla ja luotettavammilla mittareilla. Samoin kykyuskomusten yhteyttä ja vaikutusta koulumotivaatioon ja koulusuoriutumiseen olisi syytä tarkastella laajemmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Laskustrategiaharjoittelun ja siihen integroidun minäpystyvyystuen vaikutus matematiikka-ahdistukseen hitailla laskijoilla
Ikonen-Luoma-aho, Aino (2022)Matematiikka-ahdistukseen liittyvä interventiotutkimus on ollut vähäistä, eikä vahvaan näyttöön perustuvia tuen keinoja ole ollut juurikaan tarjolla. Matematiikan suoriutumista näyttävät ennustavan matematiikka-ahdistus ... -
Nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskemisen sujuvuuteen hitailla laskijoilla
Aatola, Eira (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhden kielellisen osataidon, no-pean sarjallisen nimeämisen yhteyttä laskusujuvuuteen hitailla laskijoilla. Tar-kastelun kohteena oli selvittää, missä määrin hitailla laskijoilla ... -
Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3.–4. luokan hitailla laskijoilla
Erkkilä, Kaisla (2023)Suomalaisten lasten heikon kouluviihtyvyyden seurauksena oppilaiden hyvinvointiin on alettu entistä enemmän kiinnittämään huomiota viimevuosina. Koulumaailmassa hyvinvointia voidaan lähestyä esimerkiksi taitojen ja vahvuuksien ... -
Matematiikan akateeminen minäkäsitys ja matematiikan taidot 3- ja 4-luokkalaisilla oppilailla
Sorkio, Susa (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen matematiikan akateeminen minäkäsitys peruskoulun kolmas- ja neljäsluokkalaisilla oppilailla on. Lisäksi tarkasteltiin, onko sukupuoli yhteydessä matematiikan ... -
Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. - 5. -luokkalaisilla
Lehtinen, Ulla; Paukkunen, Satu (2015)Lehtinen, Ulla ja Paukkunen, Satu. 2015. Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. ̶ 5. -luokkalaisilla. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Erityispedagogiikan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.