Matematiikan akateeminen minäkäsitys ja matematiikan taidot 3- ja 4-luokkalaisilla oppilailla
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen matematiikan akateeminen minäkäsitys peruskoulun kolmas- ja neljäsluokkalaisilla oppilailla on. Lisäksi tarkasteltiin, onko sukupuoli yhteydessä matematiikan akateemiseen minäkäsitykseen, ja onko matematiikan akateemisen minäkäsityksen ja taitojen välillä yhteys.
Tämän tutkimuksen tutkimusaineistona käytettiin Oppimisvaikeudet ja minäpystyvyysinterventiot (SELDI) –tutkimushankkeen aineistoa. Tutkimukseen osallistui kolmas- ja neljäsluokkalaisista lapsista ne, jotka olivat suorittaneet matematiikan laskusujuvuuden testit sekä vastanneet akateemista minäkäsitystä mittaaviin kysymyksiin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 760 kolmas- ja neljäsluokkalaista lasta. Analyysimenetelminä tässä tutkimuksessa käytettiin lineaarista regressioanalyysia sekä varianssianalyysia.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että sukupuoli on yhteydessä matematiikan akateemiseen minäkäsitykseen. Tutkimustulosten mukaan matematiikkaan liittyvä akateeminen minäkäsitys oli yhteydessä matematiikan taitoihin 3. ja 4. luokkalaisilla. Lisäksi havaittiin, että matematiikan akateeminen minäkäsitys oli yhteydessä matematiikan taitoihin tytöillä ja pojilla, eikä sukupuoli vaikuttanut yhteyteen.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305032831Use this for linking
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)