Matematiikan akateeminen minäkäsitys ja matematiikan taidot 3- ja 4-luokkalaisilla oppilailla
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
2023:101 | 2024:107 | 2025:1
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen matematiikan akateeminen minäkäsitys peruskoulun kolmas- ja neljäsluokkalaisilla oppilailla on. Lisäksi tarkasteltiin, onko sukupuoli yhteydessä matematiikan akateemiseen minäkäsitykseen, ja onko matematiikan akateemisen minäkäsityksen ja taitojen välillä yhteys.
Tämän tutkimuksen tutkimusaineistona käytettiin Oppimisvaikeudet ja minäpystyvyysinterventiot (SELDI) –tutkimushankkeen aineistoa. Tutkimukseen osallistui kolmas- ja neljäsluokkalaisista lapsista ne, jotka olivat suorittaneet matematiikan laskusujuvuuden testit sekä vastanneet akateemista minäkäsitystä mittaaviin kysymyksiin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 760 kolmas- ja neljäsluokkalaista lasta. Analyysimenetelminä tässä tutkimuksessa käytettiin lineaarista regressioanalyysia sekä varianssianalyysia.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että sukupuoli on yhteydessä matematiikan akateemiseen minäkäsitykseen. Tutkimustulosten mukaan matematiikkaan liittyvä akateeminen minäkäsitys oli yhteydessä matematiikan taitoihin 3. ja 4. luokkalaisilla. Lisäksi havaittiin, että matematiikan akateeminen minäkäsitys oli yhteydessä matematiikan taitoihin tytöillä ja pojilla, eikä sukupuoli vaikuttanut yhteyteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet
Koistinen, Sanna (2016)Matematiikan taitojen, matemaattisen tehtäväorientaation ja matemaattisen mi- näkäsityksen välisiä yhteyksiä on tutkittu vähän ja aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet enimmäkseen yläkouluikäisiin tai vanhempiin opiskelijoihin. ... -
Lukusujuvuuden yhteys akateemiseen minäkäsitykseen 2.-5.-luokkalaisilla
Linnamaa, Kaisa (2023)Tutkimukseni tarkoituksena oli tarkastella 2.-5.-luokkalaisten akateemisen minäkäsityksen yhteyttä lukusujuvuuteen. Lukemisen taito on merkittävässä osassa yhteiskuntaan sopeutumisessa ja siellä toimimisessa. Tutkimuksessa ... -
Lapsuudessa todettu matematiikan oppimisvaikeus ja arjen matematiikan vaikeudet aikuisuudessa
Rämö, Tuija; Koponen, Tuire; Määttä, Sira; Aro, Tuija (Niilo Mäki Instituutti, 2024)Matematiikan oppimisvaikeutta on tutkittu huomattavasti lukivaikeutta vähemmän, ja aikaisempi tutkimus on keskittynyt pääasiassa lapsiin ja nuoriin. Tutkittua tietoa matematiikan oppimisvaikeuden jatkuvuudesta aikuisikään ... -
Alakoulun opettajien näkemyksiä hyvistä matematiikan tehtävänannoista eriyttämisen näkökulmasta
Helanto, Hanna (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja tulkita alakoulun opettajien näkemyksiä siitä, millaiset matematiikan tehtävänannot ovat hyviä. Erityistä huomiota kiinnitettiin hyvien tehtävänantojen tarkoituksenmukaisuuteen sekä ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.