Matematiikan akateeminen minäkäsitys ja matematiikan taidot 3- ja 4-luokkalaisilla oppilailla
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen matematiikan akateeminen minäkäsitys peruskoulun kolmas- ja neljäsluokkalaisilla oppilailla on. Lisäksi tarkasteltiin, onko sukupuoli yhteydessä matematiikan akateemiseen minäkäsitykseen, ja onko matematiikan akateemisen minäkäsityksen ja taitojen välillä yhteys.
Tämän tutkimuksen tutkimusaineistona käytettiin Oppimisvaikeudet ja minäpystyvyysinterventiot (SELDI) –tutkimushankkeen aineistoa. Tutkimukseen osallistui kolmas- ja neljäsluokkalaisista lapsista ne, jotka olivat suorittaneet matematiikan laskusujuvuuden testit sekä vastanneet akateemista minäkäsitystä mittaaviin kysymyksiin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 760 kolmas- ja neljäsluokkalaista lasta. Analyysimenetelminä tässä tutkimuksessa käytettiin lineaarista regressioanalyysia sekä varianssianalyysia.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että sukupuoli on yhteydessä matematiikan akateemiseen minäkäsitykseen. Tutkimustulosten mukaan matematiikkaan liittyvä akateeminen minäkäsitys oli yhteydessä matematiikan taitoihin 3. ja 4. luokkalaisilla. Lisäksi havaittiin, että matematiikan akateeminen minäkäsitys oli yhteydessä matematiikan taitoihin tytöillä ja pojilla, eikä sukupuoli vaikuttanut yhteyteen.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25585]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet
Koistinen, Sanna (2016)Matematiikan taitojen, matemaattisen tehtäväorientaation ja matemaattisen mi- näkäsityksen välisiä yhteyksiä on tutkittu vähän ja aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet enimmäkseen yläkouluikäisiin tai vanhempiin opiskelijoihin. ... -
Alakoulun opettajien näkemyksiä hyvistä matematiikan tehtävänannoista eriyttämisen näkökulmasta
Helanto, Hanna (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja tulkita alakoulun opettajien näkemyksiä siitä, millaiset matematiikan tehtävänannot ovat hyviä. Erityistä huomiota kiinnitettiin hyvien tehtävänantojen tarkoituksenmukaisuuteen sekä ... -
Kymmenjarjestelmän hallinta peruskoulun kolmannella luokalla
Laakso, Sami (2019)Kymmenjarjestelman hyvan hallinnan saavuttaminen on keskeinen alkuopetuksen matematiikan opetuksen tavoite. Tassä pro gradu –tutkimuksessa selvitetään kolmasluokkalaisten oppilaiden kymmenjarjestelman hallintaa. Aineisto ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ... -
Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä
Rönkä, Anne-Marie; Waldén, Hanna (2020)Lukemisen ja matematiikan osataitojen tutkimuksissa on keskitytty lähinnä lukemisen ja matematiikan sujuvuuden tai lukemisen ymmärryksen ja matematiikan sanallisten tehtävien yhteyden tarkasteluihin. Tämän tutkimuksen ta ...