dc.contributor.advisor | Viholainen, Helena | |
dc.contributor.author | Pulkkinen, Emma | |
dc.date.accessioned | 2024-04-09T05:38:00Z | |
dc.date.available | 2024-04-09T05:38:00Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94205 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvittiin kykyuskomusten yhteyttä yhteenlaskusujuvuusinterventiosta hyötymiseen hitailla laskijoilla. Aiemmissa tutkimuksissa kykyuskomusten on todettu olevan yhteydessä akateemiseen suoriutumiseen. Tutkimus on kuitenkin painottunut yläkouluikäisiin ja sitä vanhempiin opiskelijoihin, eikä matematiikan oppimisvaikeuksien ja kykyuskomusten välistä tutkimusta juurikaan ole. Myös suomalaista tutkimusta kykyuskomusten yhteydestä oppimistuloksiin on vielä vähän.
Tutkimuksen aineisto on osa Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot (SELDI) -hankkeen aineistoa. Aineisto on kerätty vuosina 2013–2015. Analyysi toteutettiin IBM SPSS Statistics 29 -ohjelmalla. Mittausajankohtien välisiä eroja, eli laskusujuvuuden kehitystä intervention jälkeen tarkasteltiin toistomittausten varianssianalyysillä. Tämän jälkeen kykyuskomusten yhteyttä tähän muutokseen tarkasteltiin hierarkkisella regressioanalyysillä.
Analyysin mukaan oppilaiden yhteenlaskusujuvuus vahvistui intervention myötä, mutta kykyuskomukset eivät olleet yhteydessä tähän muutokseen. Tämän tutkimuksen otos oli määrälliseksi aineistoksi hyvin pieni (N = 77), eikä tutkimuksen tulosta voida siten pitää kovinkaan yleistettävänä. Kykyuskomuksia kuvaava summamuuttuja jäi myös reliabiliteetiltaan alhaiseksi. Jatkossa kykyuskomuksien yhteyttä yhteenlaskusujuvuusinterventiosta hyötymiseen tulisi tarkastella laajemmalla aineistolla ja luotettavammilla mittareilla. Samoin kykyuskomusten yhteyttä ja vaikutusta koulumotivaatioon ja koulusuoriutumiseen olisi syytä tarkastella laajemmin. | fi |
dc.format.extent | 28 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | kykyuskomukset | |
dc.subject.other | yhteenlaskusujuvuus | |
dc.subject.other | laskusujuvuusinterventio | |
dc.title | Kykyuskomusten yhteys laskusujuvuusinterventiosta hyötymiseen 2–5. luokkalaisilla hitailla laskijoilla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202404092772 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | interventio | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |