Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. - 5. -luokkalaisilla
Päivämäärä
2015Lehtinen, Ulla ja Paukkunen, Satu. 2015. Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. ̶ 5. -luokkalaisilla. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Erityispedagogiikan laitos ja opettajankoulutuslaitos. 58 sivua.
Tässä määrällisessä tutkimuksessa selvitettiin 2. ̶ 5. -luokkalaisten minäpystyvyyden ja intervention yhteyttä oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin. Tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan minäpystyvyyden lähtötason yhteyttä yhteenlaskustrategioiden käyttöön sekä oppilaan nopeiden yhteenlaskustrategioiden käyttöä aikarajoitetussa ja -rajattomassa tilanteessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös onko oppilaan nopeiden yhteenlaskustrategioiden käyttö lisääntynyt interventioiden myötä sekä onko interventioryhmällä ja minäpystyvyyden lähtötasolla ollut vaikutusta yhteenlaskustrategioiden kehittymiseen. Tutkimusaineisto on osa Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki -Instituutin Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot -hankkeessa vuosina 2013 – 2014 Keski- ja Itä-Suomen kouluissa 2. ̶ 5. – luokilta kerättyä aineistoa (n = 1400).
Tutkimukseen osallistui 75 oppilasta, joilla oli pulmia peruslaskutaidon sujuvuudessa. Oppilaat olivat osallistuneet kouluissansa hankkeen suunnittelemiin 12 viikon mittaisiin matematiikkainterventioihin. Interventioryhmässä, jossa tuettiin matematiikan yhteenlaskustrategioiden kehittymistä, oli 40 oppilasta. Toisessa interventioryhmässä, jossa matematiikan yhteenlaskustrategioiden kehittymisen lisäksi kiinnitettiin erityistä huomiota minäpystyvyyttä tukevan palautteen antamiseen, oli 35 oppilasta. Tyttöjä tutkimuksessa oli 42 ja poikia 33. Oppilaat suorittivat matematiikan yhteenlaskustrategioiden taitoja arvioivat testit yksilömittauksina ja oman minäpystyvyytensä arvioinnit koko luokalle tehtävissä ryhmämittauksissa. Tutkimuksessa käytetyn aineiston mittaukset suoritettiin kolmena ajankohtana. Alkumittaukset tehtiin marraskuun 2013 ja tammikuun 2014 välisenä aikana, loppumittaukset intervention jälkeen toukokuussa 2014 sekä seurantamittaukset syyskuussa 2014.
Oppilaan minäpystyvyyden lähtötasolla oli yhteys hänen käyttämiinsä yhteenlaskustrategioihin ja yhteys oli tilannesidonnainen. Tarkasteltaessa nopeiden yhteenlaskustrategioiden valintaa, havaittiin, että osa lapsista käytti enemmän nopeita strategioita aikarajoitetussa tilanteessa (46,7%), osa aikarajattomassa tilanteessa (21,3%) ja osalle tilanteella ei ollut vaikutusta (32,0%). Kuitenkaan minäpystyvyyden yhteyttä nopeiden yhteenlaskustrategioiden valintaan eri tilanteissa ei löytynyt. Oppilaiden yhteenlaskustsrategiat kehittyivät intervention myötä, mutta interventioryhmällä ei ollut vaikutusta yhteenlaskustrategioissa kehittymiseen. Myöskään oppilaiden minäpystyvyyden lähtötaso ei selittänyt interventiosta hyötymistä.
Matematiikan oppimisen kannalta on tärkeää, että yhteenlaskustrategioiden oppimista tuetaan interventioilla. Koska interventiot kohdistuvat taidoiltaan heikkoihin laskijoihin, olisi tärkeä kiinnittää erityistä huomiota heikkojen oppilaiden erilaisiin pystyvyyskokemuksiin. Matematiikan oppimiseen vaikuttaa vahvasti kognitiivisten seikkojen lisäksi oppilaan motivaatio, asenne ja pystyvyyden kokemukset matematiikassa.
Hakusanat: yhteenlaskustrategiat, nopeat yhteenlaskustrategiat, minäpystyvyys, matematiikkainterventio, minäpystyvyysinterventio, matematiikan oppimisvaikeudet
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulussa toteutetun toiminnanohjauksen intervention vaikutusten yleistyminen kotiympäristöön ja vanhempien minäpystyvyyden yhteys toiminnanohjauksen ongelmien tasoon ja muutokseen
Asp, Heidi (2023)Kouluinterventioiden vaikuttavuutta toiminnanohjaukseen liittyvien ongelmien, kuten tarkkaavuuden ja aktiivisuuden häiriön (ADHD) hoidossa, on tutkittu paljon mutta niiden vaikutusten siirtymistä muualle kuin kouluympäristöön ... -
Laskustrategiaharjoittelun ja siihen integroidun minäpystyvyystuen vaikutus matematiikka-ahdistukseen hitailla laskijoilla
Ikonen-Luoma-aho, Aino (2022)Matematiikka-ahdistukseen liittyvä interventiotutkimus on ollut vähäistä, eikä vahvaan näyttöön perustuvia tuen keinoja ole ollut juurikaan tarjolla. Matematiikan suoriutumista näyttävät ennustavan matematiikka-ahdistus ... -
Laskutehtävien suorittamisesta käsitteiden ymmärtämiseen : peruskoululaisen matemaattisen ajattelun kehittyminen aritmetiikasta algebraan siirryttäessä
Hihnala, Kauko (Jyväskylän yliopisto, 2005)Kauko Hihnala tutki väitöstyössään peruskoulun matematiikan opiskelun ongelmia 6.-9. luokkalaisilla, erityisesti verrannollisuuden ja algebran alueilla. Hän huomasi, että oppilaiden peruslaskutaidot paranivat tasaisesti ... -
Matemaattisen minäpystyvyyden lähteiden yhteys matematiikka-ahdistukseen 2.-5.- luokkalaisilla oppilailla
Taskinen, Henna-Riikka; Ilveskero, Milja (2022)Matemaattisen minäpystyvyyden lähteiden yhteys matematiikka-ahdistukseen 2.–5.-luokkalaisilla oppilailla. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 43 sivua. Tutkimuksessa ... -
Oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa
Pöntinen, Iina (2022)Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista minäpystyvyyttä tukevia arviointimenetelmiä ja pedagogisia keinoja. Tutkimukseni keskiössä on erityisesti minäpystyvyyttä tukeva palautteen antaminen laulamisesta. Lisäksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.