Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3.–4. luokan hitailla laskijoilla
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Suomalaisten lasten heikon kouluviihtyvyyden seurauksena oppilaiden hyvinvointiin on alettu entistä enemmän kiinnittämään huomiota viimevuosina. Koulumaailmassa hyvinvointia voidaan lähestyä esimerkiksi taitojen ja vahvuuksien näkökulmasta. Tässä pro gradu- tutkimuksessa tutkittiin käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien yhteyttä interventiosta hyötymiseen matematiikan yhteenlaskuissa hitaiden laskijoiden osalta.
Tutkimus on osa Niilo Mäki -Instituutin ja Jyväskylän yliopiston Minäpystyvyys ja oppimisvaikeus interventiot hanketta. Aineisto on kerätty vuosina 2013–2014 Keski- ja Itä-Suomen alueelta. Tutkimuksen aineisto koostui 3.–4. luokan hitaiksi laskijoiksi tunnistetuista 50 oppilaasta. Aineiston analyysissä käytettiin hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä.
Käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet olivat yhteydessä laskusujuvuuden tuen hyötymisestä 3.–4. luokan hitailla laskijoilla. Vahvuuksien omavaikutuksia tarkasteltaessa havaittiin, että ainoastaan vahvuus perheenjäsenenä ja tunne-elämässä olivat yhteydessä matematiikan yhteenlaskusujuvuuden tuesta hyötymiseen. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että myös interventiostatus, eli saiko oppilas ainoastaan taitoharjoitteluun vai taitoharjoitteluun ja minäpystyvyyteen kohdentuvaa interventiota, oli yhteydessä tuesta hyötymiseen.
Tämän tutkimuksen valoissa vahvuuksien vaikutukset interventioista hyötymiseen ovat moninaiset. Vahvuudet näyttivät olevan yhteydessä interventiosta hyötymiseen yleisesti. Tarkasteltaessa vahvuuksien omavaikutuksia havaittiin kuitenkin eroavaisuuksia eri vahvuuksien vaikutuksissa. Osa vahvuuksista ei ole yhteydessä lainkaan interventiosta hyötymiseen. Lisäksi vahvuuksien vaikutukset eivät olleet aina positiivisia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kiinnostuksen ja laskusujuvuuden välinen yhteys
Tikkanen, Juhana (2017)Tikkanen, Juhana. 2017. Kiinnostuksen ja matematiikan taitojen välinen yh- teys. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasva- tustieteen laitos. 31 sivua. Tämä tutkimus käsittelee kiinnostuksen ... -
Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla : seurantatutkimus
Mälkiä, Tiia; Vihreäsaari, Nea-Leena (2020)Lukujonotaidoilla tarkoitetaan sujuvaa lukujen luettelemisen taitoa ja ne ovat varhainen esitaito laskusujuvuudelle. Laskusujuvuuteen yhteydessä olevien esitaitojen tunnistaminen on tärkeää, sillä laskusujuvuus on ... -
Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistyminen
Lantta, Henna; Koistinen, Katriina (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luku- ja laskusujuvuuden vaikeudet päällekkäistyvät sekä missä määrin katkaisuraja määrittää päällekkäisyyden esiintymistä. Lisäksi selvitettiin, miten päällekkäistyminen ... -
Matemaattisen ongelmanratkaisutaidon opettaminen peruskoulussa : ongelmanratkaisukurssin kehittäminen ja arviointi
Leppäaho, Henry (Jyväskylän yliopisto, 2007)Henry Leppäaho selvitti tutkimuksessaan, kuinka oppilaiden ongelmanratkaisutaitoa voidaan kehittää peruskoulussa. Pelkästään ongelmanratkaisustrategioiden opettaminen auttaa vain vähän itse ongelmanratkaisukykyä. Strategioiden ... -
Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä
Rönkä, Anne-Marie; Waldén, Hanna (2020)Lukemisen ja matematiikan osataitojen tutkimuksissa on keskitytty lähinnä lukemisen ja matematiikan sujuvuuden tai lukemisen ymmärryksen ja matematiikan sanallisten tehtävien yhteyden tarkasteluihin. Tämän tutkimuksen ta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.