Kykyuskomusten yhteys laskusujuvuusinterventiosta hyötymiseen 2–5. luokkalaisilla hitailla laskijoilla
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa selvittiin kykyuskomusten yhteyttä yhteenlaskusujuvuusinterventiosta hyötymiseen hitailla laskijoilla. Aiemmissa tutkimuksissa kykyuskomusten on todettu olevan yhteydessä akateemiseen suoriutumiseen. Tutkimus on kuitenkin painottunut yläkouluikäisiin ja sitä vanhempiin opiskelijoihin, eikä matematiikan oppimisvaikeuksien ja kykyuskomusten välistä tutkimusta juurikaan ole. Myös suomalaista tutkimusta kykyuskomusten yhteydestä oppimistuloksiin on vielä vähän.
Tutkimuksen aineisto on osa Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot (SELDI) -hankkeen aineistoa. Aineisto on kerätty vuosina 2013–2015. Analyysi toteutettiin IBM SPSS Statistics 29 -ohjelmalla. Mittausajankohtien välisiä eroja, eli laskusujuvuuden kehitystä intervention jälkeen tarkasteltiin toistomittausten varianssianalyysillä. Tämän jälkeen kykyuskomusten yhteyttä tähän muutokseen tarkasteltiin hierarkkisella regressioanalyysillä.
Analyysin mukaan oppilaiden yhteenlaskusujuvuus vahvistui intervention myötä, mutta kykyuskomukset eivät olleet yhteydessä tähän muutokseen. Tämän tutkimuksen otos oli määrälliseksi aineistoksi hyvin pieni (N = 77), eikä tutkimuksen tulosta voida siten pitää kovinkaan yleistettävänä. Kykyuskomuksia kuvaava summamuuttuja jäi myös reliabiliteetiltaan alhaiseksi. Jatkossa kykyuskomuksien yhteyttä yhteenlaskusujuvuusinterventiosta hyötymiseen tulisi tarkastella laajemmalla aineistolla ja luotettavammilla mittareilla. Samoin kykyuskomusten yhteyttä ja vaikutusta koulumotivaatioon ja koulusuoriutumiseen olisi syytä tarkastella laajemmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28158]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Matematiikan akateeminen minäkäsitys ja matematiikan taidot 3- ja 4-luokkalaisilla oppilailla
Sorkio, Susa (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen matematiikan akateeminen minäkäsitys peruskoulun kolmas- ja neljäsluokkalaisilla oppilailla on. Lisäksi tarkasteltiin, onko sukupuoli yhteydessä matematiikan ... -
Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. - 5. -luokkalaisilla
Lehtinen, Ulla; Paukkunen, Satu (2015)Lehtinen, Ulla ja Paukkunen, Satu. 2015. Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. ̶ 5. -luokkalaisilla. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Erityispedagogiikan ... -
Sosiaaliset suhteet ja sosiaalinen kompetenssi 3.-4. luokkalaisilla
Heiska, Eveliina; Kallio, Eveliina (2008) -
Cognitive Skills, Math-Related Emotions, and Beliefs Explaining Response to Arithmetic Fluency Intervention
Koponen, Tuire; Aro, Tuija; Leskinen, Markku; Peura, Pilvi; Viholainen, Helena; Aro, Mikko (Routledge, 2023)We examined the associations of cognitive skills, math-related emotions and beliefs, and gender with responses to an arithmetic fluency intervention. Elementary school children with dysfluent arithmetic skills (N=69) ... -
Developmental profiles of arithmetic fluency skills from grades 1 to 9 and their early identification
Psyridou, Maria; Torppa, Minna; Tolvanen, Asko; Poikkeus, Anna-Maija; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Koponen, Tuire (American Psychological Association, 2023)The aim of the present study was to examine the kinds of developmental profiles of arithmetic fluency skills that can be identified across Grades 1–9 (ages 7–16) in a large Finnish sample (n = 2,518). The study also examined ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.