Yhteenlaskusujuvuutta selittävät numeeriset taidot 1. ja 3. luokilla
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
Matemaattiset taidot kehittyvät hierarkkisesti eli tietyssä järjestyksessä edellisen tiedon päälle esim. yhteenlaskutaito kehittyy numeeristentaitojen avulla. Ymmärtääksemme opetuksen suunnittelun kannalta hierakkista kehitystä on tutkittava, millä taidolla on yhteys toisiinsa missäkin oppimisen vaiheessa. Numeeristen taitojen luoman peruspohjan kehittymisen tutkiminen auttaa ymmärtämään taitojen hierakkisuutta.
Tässä pitkittäistutkimuksessa tutkittiin yhteenlasku sujuvuutta selittäviä numeerisia taitoja. Tarkoituksena oli selvittää, miten numeeriset perustaidot (lukujono, lukukäsite ja lukujenvertailu) selittävät 1. ja 3. luokalla yhteenlasku sujuvuutta. Lisäksi tutkittiin, muuttuvatko selittävät numeeriset taidot kehittymisen myötä. Tutkimuksen aineisto oli osa FLARE -hankeen (Lasten luku- ja laskusujuvuushankkeen) aineistoa. Tutkittavia oli 200, joista tyttöjä 103 ja poikia 97. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin Pearsonin korrelaatio-kerrointa ja lineaarista regressioanalyysia.
Tulosten perusteella lukujono taidot olivat vahvimmin yhteydessä yhteenlaskusujuvuuteen, tämän taidot selitys osuus kuitenkin pieneni 3. -luokalla. Heikoiten yhteenlaskusujuvuutta selittivät lukukäsite taidot, joiden merkitys kuitenkin kasvoi hiukan 3. -luokalla.
Tutkimus vahvistaa lukujono taitojen olevan merkitsevä taito yhteenlaskutaidon vaihtelussa. Numeeriset taidot selittävät yhdessä puolet laskusujuvuuden yksilöllisestä vaihtelusta, mutta selitysosuudet vaihtelevat hieman taidon eri kehitysvaiheessa. Kun kiinnitämme huomiota numeeristentaitojen kehittymiseen, parannetaan yhteenlaskutaidon sujuvuuden kehittymistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Minäpystyvyyden ja motivaation yhteys laskusujuvuuteen 1.–3. luokilla
Lehmus, Kati; Lehmus, Satu (2020)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää minäpystyvyyden ja motivaation yhteyttä laskusujuvuuteen, niiden erillisiä selitysosuuksia sekä aiemman minäpystyvyyden ja motivaation yhteyttä myöhempään laskusujuvuuteen 1–3. ... -
Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla : seurantatutkimus
Mälkiä, Tiia; Vihreäsaari, Nea-Leena (2020)Lukujonotaidoilla tarkoitetaan sujuvaa lukujen luettelemisen taitoa ja ne ovat varhainen esitaito laskusujuvuudelle. Laskusujuvuuteen yhteydessä olevien esitaitojen tunnistaminen on tärkeää, sillä laskusujuvuus on ... -
Perhetaustan ja kodin varhaisen numeerisen oppimisympäristön yhteys laskusujuvuuteen 1.–3. luokilla
Niska, Anna (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen perhetausta ja kodin varhainen numeerinen oppimisympäristö ovat yhteydessä lapsen varhaiseen laskusujuvuuteen ja sen kehitykseen ensimmäiseltä luokalta kolmannelle ... -
Motivaation yhteys luku- ja laskusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokilla
Knaappila, Emma Liina (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten luku- ja laskumotivaatio ovat yhteydessä luku- ja laskusujuvuuteen ja niiden kehitykseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sukupuolen yhteyttä lukemisen ja laskemisen taitotasoon ... -
Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
Kylmälä, Sara (2019)Nopean sarjallisen nimeämisen taidolla (Rapid Automatized Naming, RAN), eli taidolla nimetä sarjallisesti esitettyjä tuttuja ärsykkeitä, on tutkimusten mukaan voitu ennustaa lapsen tulevaa laskusujuvuutta. Laskusujuvuudella ...