Motivaation yhteys luku- ja laskusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokilla
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten luku- ja laskumotivaatio ovat yhteydessä luku- ja laskusujuvuuteen ja niiden kehitykseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sukupuolen yhteyttä lukemisen ja laskemisen taitotasoon ja sujuvuuden kehitykseen sekä luku- ja laskumotivaatioon. Tutkimus toteutettiin osana FLARE-hanketta, johon osallistui 200 keskisuomalaista oppilasta. Aineisto kerättiin pitkittäistutkimuksena ensimmäisen luokan keväästä kolmannen luokan kevääseen. Luku- ja laskusujuvuutta mitattiin aikarajallisilla testeillä. Motivaatiotiedot kerättiin kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin korrelaatioanalyysillä, toistettujen mittausten kovarianssianalyysillä ja riippumattomien otosten testillä.
Tulosten mukaan motivaatio on yhteydessä sekä lukemisen että laskemisen sujuvuuden kehitykseen ensimmäiseltä luokalta kolmannelle luokalle. Lukumotivaation ja -sujuvuuden kehityksen välillä on positiivinen yhteys ensimmäisen ja toisen luokan välillä, ja negatiivinen yhteys toisen ja kolmannen luokan välillä. Laskumotivaation ja -sujuvuuden välillä ei ole yhteyttä ensimmäisen ja toisen eikä toisen ja kolmannen luokan välillä. Tulokset myös osoittivat, että sukupuolella ei ole yhteyttä luku- ja laskusujuvuuden taitotasoon ja kehitykseen. Sukupuolella ei ole myös yhteyttä lukumotivaatioon, mutta laskumotivaatioon yhteys on havaittavissa kolmannella luokalla poikien eduksi.
Tutkimus täydentää aiempia tutkimuksia luku- ja laskusujuvuuden kehittymisestä ja motivaation yhteydestä siihen. Luku- ja laskusujuvuuteen sekä motivaatioon tulisi kiinnittää huomiota varhaisessa vaiheessa, jotta alkuopeuksen keskeisin tavoite sujuvan luku- ja laskutaidon hallinnasta toteutuisi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla
Hietamäki, Sini; Puttonen, Jenni (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistymisen eli komorbiditeetin esiintyvyyttä ja toisaalta sen pysyvyyttä alakouluikäisillä oppilailla. Käyttämämme aineisto on osa ... -
Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistyminen
Lantta, Henna; Koistinen, Katriina (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luku- ja laskusujuvuuden vaikeudet päällekkäistyvät sekä missä määrin katkaisuraja määrittää päällekkäisyyden esiintymistä. Lisäksi selvitettiin, miten päällekkäistyminen ... -
Minäpystyvyyden ja motivaation yhteys laskusujuvuuteen 1.–3. luokilla
Lehmus, Kati; Lehmus, Satu (2020)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää minäpystyvyyden ja motivaation yhteyttä laskusujuvuuteen, niiden erillisiä selitysosuuksia sekä aiemman minäpystyvyyden ja motivaation yhteyttä myöhempään laskusujuvuuteen 1–3. ... -
Luku- ja laskusujuvuuden sekä sukupuolen yhteys taitokohtaiseen oppijaminäkuvaan
Mäntysaari, Sanna (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, miten lukusujuvuus ja laskusujuvuus on yhteydessä taitokohtaiseen oppijaminäkuvaan lukijana ja laskijana ja miten yhteys kehittyy 1.-3. luokalla. Lisäksi selvitetään onko sukupuoli ... -
Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla : seurantatutkimus
Mälkiä, Tiia; Vihreäsaari, Nea-Leena (2020)Lukujonotaidoilla tarkoitetaan sujuvaa lukujen luettelemisen taitoa ja ne ovat varhainen esitaito laskusujuvuudelle. Laskusujuvuuteen yhteydessä olevien esitaitojen tunnistaminen on tärkeää, sillä laskusujuvuus on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.