Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoponen, Tuire
dc.contributor.authorHaapsaari, Sanna
dc.date.accessioned2024-03-26T06:48:25Z
dc.date.available2024-03-26T06:48:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94077
dc.description.abstractMatemaattiset taidot kehittyvät hierarkkisesti eli tietyssä järjestyksessä edellisen tiedon päälle esim. yhteenlaskutaito kehittyy numeeristentaitojen avulla. Ymmärtääksemme opetuksen suunnittelun kannalta hierakkista kehitystä on tutkittava, millä taidolla on yhteys toisiinsa missäkin oppimisen vaiheessa. Numeeristen taitojen luoman peruspohjan kehittymisen tutkiminen auttaa ymmärtämään taitojen hierakkisuutta. Tässä pitkittäistutkimuksessa tutkittiin yhteenlasku sujuvuutta selittäviä numeerisia taitoja. Tarkoituksena oli selvittää, miten numeeriset perustaidot (lukujono, lukukäsite ja lukujenvertailu) selittävät 1. ja 3. luokalla yhteenlasku sujuvuutta. Lisäksi tutkittiin, muuttuvatko selittävät numeeriset taidot kehittymisen myötä. Tutkimuksen aineisto oli osa FLARE -hankeen (Lasten luku- ja laskusujuvuushankkeen) aineistoa. Tutkittavia oli 200, joista tyttöjä 103 ja poikia 97. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin Pearsonin korrelaatio-kerrointa ja lineaarista regressioanalyysia. Tulosten perusteella lukujono taidot olivat vahvimmin yhteydessä yhteenlaskusujuvuuteen, tämän taidot selitys osuus kuitenkin pieneni 3. -luokalla. Heikoiten yhteenlaskusujuvuutta selittivät lukukäsite taidot, joiden merkitys kuitenkin kasvoi hiukan 3. -luokalla. Tutkimus vahvistaa lukujono taitojen olevan merkitsevä taito yhteenlaskutaidon vaihtelussa. Numeeriset taidot selittävät yhdessä puolet laskusujuvuuden yksilöllisestä vaihtelusta, mutta selitysosuudet vaihtelevat hieman taidon eri kehitysvaiheessa. Kun kiinnitämme huomiota numeeristentaitojen kehittymiseen, parannetaan yhteenlaskutaidon sujuvuuden kehittymistä.fi
dc.format.extent28
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherlaskusujuvuus
dc.subject.othernumeeriset taidot
dc.titleYhteenlaskusujuvuutta selittävät numeeriset taidot 1. ja 3. luokilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202403262621
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoaritmetiikka
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysotaidot
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright