Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Nopean sarjallisen nimeämisen taidolla (Rapid Automatized Naming, RAN), eli
taidolla nimetä sarjallisesti esitettyjä tuttuja ärsykkeitä, on tutkimusten mukaan
voitu ennustaa lapsen tulevaa laskusujuvuutta. Laskusujuvuudella tarkoitetaan
peruslaskutehtävien, kuten yhteen- ja vähennyslaskujen, nopeaa ja tarkkaa laskemista.
Laskusujuvuus kehittyy yleensä koulunkäynnin alkuvuosina. Tutkimuksen
tavoitteena oli selvittää, missä määrin ensimmäisellä luokalla mitattu
RAN ennustaa lapsen kolmannen luokan yhteen- ja vähennyslaskusujuvuutta.
Analyysimenetelmänä käytettiin monimuuttujaista lineaarista regressioanalyysia.
Lapsen sukupuoli, vanhemman koulutustaso ja lapsen työmuisti kontrolloitiin.
Tämä tutkimus on toteutettu osana FLARE-hanketta, jossa on tutkittu lasten
lukemisen ja laskemisen sujuvuutta Keski-Suomen alueella. Tässä tutkielmassa
oli 180 tutkittavaa. RAN-tehtävissä lapset nimesivät esineiden kuvia, kirjaimia
sekä numeroita ja laskusujuvuustehtävissä laskivat yhteen- ja vähennyslaskutehtäviä.
Molemmissa tuli olla mahdollisimman nopea ja tarkka.
Tulosten mukaan RAN ennustaa lapsen myöhempää laskusujuvuutta ja
myös työmuisti on itsenäinen laskusujuvuuden selittäjä. Sukupuolittaisissa tarkasteluissa
tyttöjen ja poikien välillä näkyi eroja erityisesti vähennyslaskussa. Pojilla
RAN ennusti vähennyslaskusujuvuutta, mutta tytöillä näin ei ollut. Koska
pojat olivat tyttöjä hieman sujuvampia laskijoita, tulos voi selittyä sillä, että pojat
hakivat laskujen vastauksia pitkäkestoisesta muististaan, kun tytöt luottivat vielä
vähemmän kehittyneisiin laskustrategioihin. Siten laskeminen saattoi vaatia tytöiltä
myös enemmän työmuistin käyttöä.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat käsitystä, että RAN-testiä voitaisiin käyttää
osana laskemisen sujuvuuspulmien varhaista tunnistamista. Koska laskusujuvuus
on yhteydessä lapsen matemaattisiin taitoihin, olisi tärkeää tunnistaa sujumattomat
laskijat. Näin saadaan tarjottua myös oppimisen tukea sitä tarvitseville
mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Varhainen tuen aloittaminen ehkäisee
vaikeuksien syvenemistä ja vaikutuksia pitkällä aikavälillä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys matematiikan sanallisiin tehtäviin toisella ja kolmannella luokalla
Laiti, Aliisa; Järvinen, Viivi (2020)Matematiikan sanallinen tehtävä on tehtävätyyppi, jonka ratkaisu vaatii numeeristen taitojen lisäksi kielellisiä ja kognitiivisia valmiuksia. Nopea sarjallinen nimeäminen (RAN, Rapid Automatized Naming) tarkoittaa kykyä ... -
Nopean sarjallisen nimeämisen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden ja lukujonotaitojen yhteys lukusujuvuuteen ensimmäisellä ja toisella luokalla
Jokinen, Mia-Maria; Purje, Laura (2017)Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella lukusujuvuutta ensimmäisellä ja toisella luokalla ja selvittää, miten sen oletetut kognitiiviset taustataidot (nopea sarjallinen nimeäminen, fonologinen tietoisuus, kielellinen ... -
Ensimmäisellä luokalla mitattujen lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
Lonkila, Siiri; Törmänen, Iida (2019)Matematiikan oppimisessa keskeinen tavoite on laskusujuvuuden saavuttaminen. Laskusujuvuudella tarkoitetaan nopeutta ja tarkkuuttaa peruslaskutoimituksia, kuten yhteen- ja vähennyslaskuja, laskettaessa. Aiemmissa tutkimuksissa ... -
Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla : seurantatutkimus
Mälkiä, Tiia; Vihreäsaari, Nea-Leena (2020)Lukujonotaidoilla tarkoitetaan sujuvaa lukujen luettelemisen taitoa ja ne ovat varhainen esitaito laskusujuvuudelle. Laskusujuvuuteen yhteydessä olevien esitaitojen tunnistaminen on tärkeää, sillä laskusujuvuus on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.