dc.contributor.advisor | Kytölä, Samu | |
dc.contributor.author | Koskinen, Oona | |
dc.date.accessioned | 2024-02-28T07:50:04Z | |
dc.date.available | 2024-02-28T07:50:04Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93707 | |
dc.description.abstract | Tämän englannin kielen maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten
suomalaisten lukiolaisten investoiminen (engl. investment) englannin kielen oppimiseen
vaikuttaa heidän oppimistuloksiinsa lukion englannintunneilla. Investointi viittaa
oppimisympäristön ja ryhmän normeihin sitoutumiseen oman identiteetin
rakentumisen ja sosiaalisen pääoman kerryttämisen kautta.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä eri tutkimusmetodeja. Opiskelijoille teetettiin
kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää oppilaiden investoitumisen taso, sekä
investoinnin tapoja kaikilta investoinnin osa-alueilta: sosiaalinen identiteetti, pääoma ja
ideologiat. Kyselyn pohjalta oppilaiden opettajille tehtiin puolistrukturoitu
teemahaastattelu, jolla kartoitettiin opettajien näkemyksiä oppijoiden investoinnista.
Tutkimuksessa selvisi, että oppimistulosten ja investoinnin välillä ei ole suoraa
yhteyttä, mutta niiden suhde toisiinsa on monisyinen ja vaihtelee yksilöiden välillä.
Tutkitut ryhmät olivat investoituneet luokan käytänteisiin ja oppimisen tapoihin
yleisellä tasolla. Luokissa vallitsi hyvä henki, ja suurimmalla osalla on mahdollisuus
oppia. Oppilaat kokivat, että voivat tuoda itsestään esiin haluamansa symbolisen
pääoman. Opiskelijat kritisoivat jonkin verran koulun käytänteitä, kuten kiireistä
aikataulua, sekä sitä, että koulussa opittu kieli on epäkäytännöllistä. Heillä oli paljon
käyttökohteita englannin kielelle, eikä kyselyistä ilmennyt merkittävää vastustusta
lukion opetussuunnitelman perusteiden tavoitteita kohtaan. | fi |
dc.description.abstract | The aim of this master’s thesis was to investigate Finnish general upper secondary
school students’ investment in English language learning, and if investment is connected
to language learning outcomes.
The study was conducted by using mixed methods, and the students’ level of
investment, as well as ideologies were investigated by conducting a questionnaire.
Questionnaire analyzed all the components of investment: social identity, capital, and
perceived benefits and ideologies. Based on the questionnaire, a semi-structured theme
interview was created for the teachers. Quantitative methods were used to report the
students’ level of investment. Qualitative methods were used to analyze the themes for
the teacher interview. The theme interview aimed to examine the teachers’ views on the
themes in the students’ answers.
The findings were that there is no statistically significant connection between
investment and learning outcomes, but their relationship is multifaceted and varies from
individual to individual. Students invest in English learning in different ways, but in
general they are invested in the classroom practices and working. The students
experience that they can bring out all their capital that they want, and they appreciate
each other’s capital: they are willing to learn and skillful. The students criticized some
of the school practices, such as the busy schedule and language that is impractical for
their everyday lives. However, the questionnaire did not show significant aversion
towards the goals of National Core Curriculum. | en |
dc.format.extent | 67 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Investment in English language learning in Finnish upper secondary school | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202402282179 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | lukiolaiset | |
dc.subject.yso | investoinnit | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | general upper secondary school | |
dc.subject.yso | general upper secondary school students | |
dc.subject.yso | investments | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | language skills | |
dc.subject.yso | school children | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | teachers | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |