To Share or Not : Drivers and Barriers of Sustainable Peer-to-Peer Food Sharing Platform Adoption
Soloveva, D., Skippari, M., & Karjaluoto, H. (2023). To Share or Not : Drivers and Barriers of Sustainable Peer-to-Peer Food Sharing Platform Adoption. In D. Vrontis, A. Thrassou, L. Efthymiou, Y. Weber, S. M. R. Shams, & E. Tsoukatos (Eds.), Business for Sustainability, Volume II : Contextual Evolution and Elucidation (pp. 117-141). Palgrave Macmillan. Palgrave Studies in Cross-disciplinary Business Research, In Association with EuroMed Academy of Business. https://doi.org/10.1007/978-3-031-37365-7_6
Julkaistu sarjassa
Palgrave Studies in Cross-disciplinary Business Research, In Association with EuroMed Academy of BusinessToimittajat
Päivämäärä
2023Oppiaine
Digitaalinen liiketoiminta ja talous (painoala)Digital marketing and CommunicationSustainable BusinessMarkkinointiKestävä liiketoiminta ja talous (painoala)Digital Business and Economy (focus area)Digital marketing and CommunicationSustainable BusinessMarketingSustainable Business and Economy (focus area)Pääsyrajoitukset
Embargo päättyy: 2025-11-27Pyydä artikkeli tutkijalta
Tekijänoikeudet
© 2023 the Authors
With food insecurity becoming a major concern across the globe, the importance of effective food waste reduction measures cannot be overstated. Sharing economy can offer a solution to household food waste by implementing a community-based food sharing system. Despite the obvious benefits of food waste reduction, however, peer-to-peer food sharing has been struggling to gain user numbers sufficient for earning profit and sustaining long-term operations. We identify consumer perceptions of values that encourage peer-to-peer food sharing and barriers that impede food sharing between individuals via digital platforms. Our investigation is conducted in the context of Finland, where, despite ubiquitous usage of the Internet and mobile devices and the presence of food waste reduction initiatives, market penetration of peer-to-peer food sharing is limited.
Julkaisija
Palgrave MacmillanEmojulkaisun ISBN
978-3-031-37364-0Kuuluu julkaisuun
Business for Sustainability, Volume II : Contextual Evolution and ElucidationISSN Hae Julkaisufoorumista
2523-8167Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/194599656
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Informaatioteknologian tiedekunta [2328]
- Kauppakorkeakoulu [1381]
Lisätietoja rahoituksesta
This work was supported by Liikesivistysrahasto (The Foundation for Economic Education) under Grant No.: 220309 and Jyväskylä University School of Business and Economics.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Success factors for on-demand platforms : a case study of online labor platforms
Kuusela, Suvi (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tunnistaa tilausalustojen menestystekijät henkilöstönvuokrausalustojen kontekstissa tutkimalla kahta case-organisaatiota, jotka toimivat tilauksesta tapahtuvan työn mahdollistajina. ... -
Auton yhteiskäytön ja omistamisen hyödyt jakamistaloudessa
Koski, Eleonora (2017)Kuluttajien tavoille ja tottumuksille saada tuotteita käyttöönsä on tullut useita vaihtoehtoja perinteisen tuotteiden omistamisen rinnalle, kun jakamistalous periaatteineen on alkanut levittäytyä useille eri liiketoiminnan ... -
Globally distributed knowledge sharing in social software environments : barriers and interventions
Pirkkalainen, Henri (University of Jyväskylä, 2014) -
The rise of residential carsharing in Finland : a case study of drivers and constrains
Raaska, Joonas (2020)Yhteiskäyttöautoilu on kasvava ilmiö sekä Suomessa että muualla maailmalla. Aihetta koskeva aikaisempi tutkimus on osoittanut, että paikallishallinnot tyypillisesti mahdollistavat yhteiskäyttöautoilun tarjoamalla jaetuille ... -
Consolidated challenge to social demand for resilient platforms : Lessons from Uber's global expansion
Watanabe, Chihiro; Naveed, Kashif; Neittaanmäki, Pekka; Fox, Brenda (Pergamon, 2017)Many in the industry see the ride-sharing company Uber as the significant advancement through information and communication technology (ICT) particularly of the digital service platform and sharing economy. Uber has been ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.