Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPulkkinen, Jonna
dc.contributor.authorHildén, Raili
dc.contributor.authorKetonen, Laura
dc.contributor.authorKhawaja, Amna
dc.contributor.authorKotila, Jenni
dc.contributor.authorMäkipää, Toni
dc.contributor.authorNissinen, Kari
dc.contributor.authorPuhakka, Eija
dc.contributor.authorRantala, Jukka
dc.contributor.authorRautopuro, Juhani
dc.contributor.authorSulkunen, Sari
dc.contributor.authorSöyrinki, Sini
dc.contributor.authorTammelin-Laine, Taina
dc.date.accessioned2024-02-12T12:12:43Z
dc.date.available2024-02-12T12:12:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationPulkkinen, J., Hildén, R., Ketonen, L., Khawaja, A., Kotila, J., Mäkipää, T., Nissinen, K., Puhakka, E., Rantala, J., Rautopuro, J., Sulkunen, S., Söyrinki, S., & Tammelin-Laine, T. (2024). <i>Arviointiuudistuksen alkutaipaleella : perusopetuksen päättöarviointitutkimuksen loppuraportti</i>. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2024:6. <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-723-9" target="_blank">http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-723-9</a>
dc.identifier.isbn978-952-263-723-9
dc.identifier.otherCONVID_202916627
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93339
dc.description.abstractOpetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa tutkimushankkeessa on tutkittu perusopetuksen päättöarviointiuudistuksen käyttöönottoa. Tutkimus oli osa opetus- ja kulttuuriministeriön vuosina 2020–2022 toteuttamaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen laatua ja tasa-arvoa parantavaa Oikeus Oppia -kehittämisohjelmaa. Tutkimuksen toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen ja Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan muodostama tutkimusryhmä. Tutkimushankkeeseen sisältyi kolme osa-aluetta: 1) opetustoimen johdon ja rehtoreiden näkökulma uudistukseen, 2) opettajien näkökulma uudistukseen sekä 3) perusopetuksen päättöarvosanojen muutokset. Tutkimus rajattiin viiteen oppiaineeseen: äidinkieli ja kirjallisuus, matematiikka, fysiikka, englanti ja historia. Tutkimushankkeen tulokset perustuvat opetustoimen johdolle, rehtoreille ja opettajille tehtyihin kyselyihin ja haastatteluihin sekä rekisteriaineistoon perusopetuksen päättöarvosanoista. Loppuraportissa on kuvattu, miten uudistusprosessi on kunnissa ja kouluissa edennyt, miten opetustoimen henkilöstö kokee uudistuksen, miten he tulkitsevat uusia arviointilinjauksia ja päättöarvioinnin kriteereitä sekä miten päättöarvosanat ovat muuttuneet uudistuksen jälkeen. Raportissa esitetään myös suosituksia siitä, miten arviointilinjauksia ja päättöarvioinnin kriteereitä tulisi kehittää jatkossa.fi
dc.description.abstractA research project funded by the Ministry of Education and Culture examined how the restructuring that was put into effect in the final assessment was adopted in comprehensive school education. The research study was part of the Right to Learn programme, which aims to improve quality and equality in early childhood education and care and in primary and lower secondary education. The programme was implemented by the Ministry of Education and Culture in 2020-2022. The study was carried out by a group of researchers from the Finnish Institute for Educational Research at the University of Jyväskylä and from the Faculty of Educational Sciences at the University of Helsinki. The research project covered three areas: 1) how education sector management and principals view the reform, 2) how teachers view the reform, and 3) how final grades have changed in the final assessment of comprehensive school education. The study was limited to the following five subjects: mother tongue and literature, mathematics, physics, English and history. The results of the research project are based on questionnaires and interviews conducted with the management of education services, principals and teachers as well as on register data on final grades in comprehensive school education. This final report describes how the process of restructuring progressed in municipalities and schools, how education personnel experience the reform, how they interpret the new assessment policies and criteria for the final assessment, and how final grades have changed since the reform. The report also provides recommendations on how to further develop assessment policies and criteria for the final assessment in the future.en
dc.format.extent201
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherOpetus- ja kulttuuriministeriö
dc.relation.ispartofseriesOpetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja
dc.relation.urihttp://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-723-9
dc.rightsCC BY-SA 4.0
dc.titleArviointiuudistuksen alkutaipaleella : perusopetuksen päättöarviointitutkimuksen loppuraportti
dc.typeworkingPaper
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202402121820
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/Report
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_93fc
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0343
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Opetus- ja kulttuuriministeriö
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysopäättöarviointi
dc.subject.ysouudistukset
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysooppilasarviointi
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p84
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16700
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6795
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7111
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5140
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
jyx.fundinginformationPäättöarviointiuudistuksen tutkimushanke (PARVI-hanke)
dc.type.okmD4


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-SA 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-SA 4.0