Arviointiuudistuksen alkutaipaleella : perusopetuksen päättöarviointitutkimuksen loppuraportti

Abstract
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa tutkimushankkeessa on tutkittu perusopetuksen päättöarviointiuudistuksen käyttöönottoa. Tutkimus oli osa opetus- ja kulttuuriministeriön vuosina 2020–2022 toteuttamaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen laatua ja tasa-arvoa parantavaa Oikeus Oppia -kehittämisohjelmaa. Tutkimuksen toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen ja Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan muodostama tutkimusryhmä. Tutkimushankkeeseen sisältyi kolme osa-aluetta: 1) opetustoimen johdon ja rehtoreiden näkökulma uudistukseen, 2) opettajien näkökulma uudistukseen sekä 3) perusopetuksen päättöarvosanojen muutokset. Tutkimus rajattiin viiteen oppiaineeseen: äidinkieli ja kirjallisuus, matematiikka, fysiikka, englanti ja historia. Tutkimushankkeen tulokset perustuvat opetustoimen johdolle, rehtoreille ja opettajille tehtyihin kyselyihin ja haastatteluihin sekä rekisteriaineistoon perusopetuksen päättöarvosanoista. Loppuraportissa on kuvattu, miten uudistusprosessi on kunnissa ja kouluissa edennyt, miten opetustoimen henkilöstö kokee uudistuksen, miten he tulkitsevat uusia arviointilinjauksia ja päättöarvioinnin kriteereitä sekä miten päättöarvosanat ovat muuttuneet uudistuksen jälkeen. Raportissa esitetään myös suosituksia siitä, miten arviointilinjauksia ja päättöarvioinnin kriteereitä tulisi kehittää jatkossa.

A research project funded by the Ministry of Education and Culture examined how the restructuring that was put into effect in the final assessment was adopted in comprehensive school education. The research study was part of the Right to Learn programme, which aims to improve quality and equality in early childhood education and care and in primary and lower secondary education. The programme was implemented by the Ministry of Education and Culture in 2020-2022. The study was carried out by a group of researchers from the Finnish Institute for Educational Research at the University of Jyväskylä and from the Faculty of Educational Sciences at the University of Helsinki. The research project covered three areas: 1) how education sector management and principals view the reform, 2) how teachers view the reform, and 3) how final grades have changed in the final assessment of comprehensive school education. The study was limited to the following five subjects: mother tongue and literature, mathematics, physics, English and history. The results of the research project are based on questionnaires and interviews conducted with the management of education services, principals and teachers as well as on register data on final grades in comprehensive school education. This final report describes how the process of restructuring progressed in municipalities and schools, how education personnel experience the reform, how they interpret the new assessment policies and criteria for the final assessment, and how final grades have changed since the reform. The report also provides recommendations on how to further develop assessment policies and criteria for the final assessment in the future.
Main Authors
Format
Report
Published
2024
Series
Subjects
ISBN
978-952-263-723-9
Publication in research information system
Publisher
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Original source
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-723-9
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202402121820Use this for linking
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
1799-0343
Language
Finnish
Published in
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja
Citation
  • Pulkkinen, J., Hildén, R., Ketonen, L., Khawaja, A., Kotila, J., Mäkipää, T., Nissinen, K., Puhakka, E., Rantala, J., Rautopuro, J., Sulkunen, S., Söyrinki, S., & Tammelin-Laine, T. (2024). Arviointiuudistuksen alkutaipaleella : perusopetuksen päättöarviointitutkimuksen loppuraportti. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2024:6. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-723-9
License
CC BY-SA 4.0Open Access
Additional information about funding
Päättöarviointiuudistuksen tutkimushanke (PARVI-hanke)
Copyright© Opetus- ja kulttuuriministeriö

Share