Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulussa liikuntaa opettavien liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista siitä näkökulmasta, minkälainen arviointi tukisi heidän mielestään parhaiten perusopetuksen opetussuunnitelmassa 2014 mainittuja liikunnan tavoitteita. Lisäksi tutkittiin liikunnanopettajien näkemyksiä käynnissä olevasta perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta. Uudet kriteerit on tarkoitus julkaista 31.12.2020.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä haastattelulomakkeella, joka lähetettiin haastateltaville sähköpostiin. Jokainen haastateltava vastasi haastattelulomakkeeseen itsenäisesti. Tutkimuksen haastatteluun osallistui neljä kokenutta eteläsuomalaista yläkoulun liikunnanopettajaa. Kaikilla osallistujilla oli 10-20 vuoden kokemus liikunnanopetuksesta ja oppilasarvioinnista. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, minkä tavoitteena oli käsitteitä yhdistelemällä löytää vastauksia tutkimustehtävään. Aineisto luokiteltiin pää-, ylä-, ja alaluokiksi. Pääluokkia muodostui kaksi, jotka olivat tavoitteet ja kriteerit arvioinnissa ja arvioinnin uudistaminen ja kehittäminen.
Tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat kokivat, että perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 mukainen liikunnan oppilasarviointi tukee opetussuunnitelmassa mainittuja tavoitteita aikaisempia opetussuunnitelmia paremmin, koska opetuksen arviointi perustuu 7. ja 8. luokalla oppilaiden oppimisen ja työskentelyn arviointiin. Liikunnanopettajat olivat kuitenkin sitä mieltä, että arvioinnissa ei tällä hetkellä toteudu riittävästi oppilaiden yhdenvertaisuus. Liikunnanopettajien näkemys oli, että vuonna 2020 toteutettavan päättöarvioinnin kriteerien uudistamisen myötä, oppilaiden yhdenvertaisuus tulisi lisääntymään ja arvioinnin tulkinnanvaraisuus vähentymään. Tutkimustuloksissa nousi vahvasti esiin liikunnanopettajien näkemys siitä, että liikunnan oppilasarviointiin tulee aina sisältymään tietynlaisia haasteita, joten opettajien arviointikoulutuksella olisi tarvetta.
...
The aim of this Master’s thesis was to research junior high school PE teachers’ experiences on the evaluation of physical education in the point of view of which kind of evaluation would support the objectives of physical education in the National Core Curriculum for Basic education. In addition, it was also researched what are the PE teachers’ views on the renewal of the criteria of the final evaluation in Basic education. The new criteria are supposed to be published in 31.12.2020.
The research was executed as a qualitative research. The data of the research was collected using e-form interview which was sent to the interviewees via email. Every interviewee answered the questions alone. Four experienced PE teachers from the southern Finland participated in the interview of the research. All the participants had 10-20 years of experience on PE teaching and pupil evaluation. The analysis of the data was executed by using theory directive content analysis. The aim of the analysis was to find answers to the research task by combining the concepts. The data were categorized into main-, upper- and lower classes. Two main categories were formed those were the objectives and the criteria in the evaluation and the renewal and the improvement of the evaluation.
The PE teachers who participated in the research experienced that the curriculums’ 2014 pupil evaluation in PE supports the objectives of the curriculum better than the previous curriculums, because the evaluation of the teaching is now based on learning and working on seventh and eighth grade. The PE teachers’ opinion was that the pupil evaluation in PE isn’t equal enough, but they all thought that the renewal of the curriculum would increase equality and decrease the interpretability of the evaluation. The results of the research showed that the pupil evaluation in PE will always include certain challenges which means that the teachers would need training on evaluation.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mistä liikunnan arvosanat muodostuvat? : liikunnanopettajien käsityksiä arvioinnin kriteereistä ja haasteista perusopetuksessa
Palomäki, Sanna; Hirvensalo, Mirja (Liikuntatieteellinen seura, 2022)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin kirjatuilla tavoitteilla ja arviointikriteereillä on pyritty turvaamaan arvioinnin oikeudenmukaista ja yhdenvertaista toteutumista kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena ... -
Liikunnan päättöarvioinnin kriteerit
Sääkslahti, Arja; Koponen, Jouni; Pietilä, Matti (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2021) -
Osaamisen tasojen kielellistäminen ja tulkinnanvaraisuus uudistetuissa perusopetuksen suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän päättöarvioinnin kriteereissä
Heikola, Aleksi; Karasti, Kaarina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Artikkelissa tarkastellaan opettajanäkökulmasta äidinkielen ja kirjallisuuden suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän päättöarvioinnin kriteerejä. Opetushallitus julkaisi uudistetut kriteerit vuoden 2020 lopussa, ja ... -
Kokeneiden liikunnanopettajien näkemyksiä liikunnan oppilasarvioinnista
Huhtinen, Jenna (2012) -
Päättöarvioinnin eettiset haasteet 6. vuosiluokan musiikin oppiaineessa
Hakkarainen, Jyri (2023)Tutkimuksessani tutkin päättöarvioinnin eettisiä haasteita 6.vuosiluokan musiikin oppiaineessa. Arviointi mielletään opettajien keskuudessa melko haastavaksi ilmiöksi eivätkä nykyiset päättöarvioinnin kriteerit väljine ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.