University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta

Icon
377.0 Kb

Authors
Saarinen, Jukka
Date
2020
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Access restrictions


The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulussa liikuntaa opettavien liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista siitä näkökulmasta, minkälainen arviointi tukisi heidän mielestään parhaiten perusopetuksen opetussuunnitelmassa 2014 mainittuja liikunnan tavoitteita. Lisäksi tutkittiin liikunnanopettajien näkemyksiä käynnissä olevasta perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta. Uudet kriteerit on tarkoitus julkaista 31.12.2020. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä haastattelulomakkeella, joka lähetettiin haastateltaville sähköpostiin. Jokainen haastateltava vastasi haastattelulomakkeeseen itsenäisesti. Tutkimuksen haastatteluun osallistui neljä kokenutta eteläsuomalaista yläkoulun liikunnanopettajaa. Kaikilla osallistujilla oli 10-20 vuoden kokemus liikunnanopetuksesta ja oppilasarvioinnista. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, minkä tavoitteena oli käsitteitä yhdistelemällä löytää vastauksia tutkimustehtävään. Aineisto luokiteltiin pää-, ylä-, ja alaluokiksi. Pääluokkia muodostui kaksi, jotka olivat tavoitteet ja kriteerit arvioinnissa ja arvioinnin uudistaminen ja kehittäminen. Tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat kokivat, että perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 mukainen liikunnan oppilasarviointi tukee opetussuunnitelmassa mainittuja tavoitteita aikaisempia opetussuunnitelmia paremmin, koska opetuksen arviointi perustuu 7. ja 8. luokalla oppilaiden oppimisen ja työskentelyn arviointiin. Liikunnanopettajat olivat kuitenkin sitä mieltä, että arvioinnissa ei tällä hetkellä toteudu riittävästi oppilaiden yhdenvertaisuus. Liikunnanopettajien näkemys oli, että vuonna 2020 toteutettavan päättöarvioinnin kriteerien uudistamisen myötä, oppilaiden yhdenvertaisuus tulisi lisääntymään ja arvioinnin tulkinnanvaraisuus vähentymään. Tutkimustuloksissa nousi vahvasti esiin liikunnanopettajien näkemys siitä, että liikunnan oppilasarviointiin tulee aina sisältymään tietynlaisia haasteita, joten opettajien arviointikoulutuksella olisi tarvetta. ...
 
The aim of this Master’s thesis was to research junior high school PE teachers’ experiences on the evaluation of physical education in the point of view of which kind of evaluation would support the objectives of physical education in the National Core Curriculum for Basic education. In addition, it was also researched what are the PE teachers’ views on the renewal of the criteria of the final evaluation in Basic education. The new criteria are supposed to be published in 31.12.2020. The research was executed as a qualitative research. The data of the research was collected using e-form interview which was sent to the interviewees via email. Every interviewee answered the questions alone. Four experienced PE teachers from the southern Finland participated in the interview of the research. All the participants had 10-20 years of experience on PE teaching and pupil evaluation. The analysis of the data was executed by using theory directive content analysis. The aim of the analysis was to find answers to the research task by combining the concepts. The data were categorized into main-, upper- and lower classes. Two main categories were formed those were the objectives and the criteria in the evaluation and the renewal and the improvement of the evaluation. The PE teachers who participated in the research experienced that the curriculums’ 2014 pupil evaluation in PE supports the objectives of the curriculum better than the previous curriculums, because the evaluation of the teaching is now based on learning and working on seventh and eighth grade. The PE teachers’ opinion was that the pupil evaluation in PE isn’t equal enough, but they all thought that the renewal of the curriculum would increase equality and decrease the interpretability of the evaluation. The results of the research showed that the pupil evaluation in PE will always include certain challenges which means that the teachers would need training on evaluation. ...
 
Keywords
liikunnanopetus liikuntakasvatus oppilasarviointi arviointi liikunta perusopetus opetussuunnitelmat liikunnanopettajat päättöarviointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005183269

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Mistä liikunnan arvosanat muodostuvat? : liikunnanopettajien käsityksiä arvioinnin kriteereistä ja haasteista perusopetuksessa 

    Palomäki, Sanna; Hirvensalo, Mirja (Liikuntatieteellinen seura, 2022)
    Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin kirjatuilla tavoitteilla ja arviointikriteereillä on pyritty turvaamaan arvioinnin oikeudenmukaista ja yhdenvertaista toteutumista kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena ...
  • Liikunnanopettajien ja liikunnanopettajaksi opiskelevien arviointikriteerien painotukset liikunnanopetuksessa, sekä fyysinen suorituskyky arviointikriteerinä. 

    Tarkiainen, Rasmus (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, tapahtuuko tämänhetkinen liikunnanopetuksen arviointi yhdenmukaisesti ja tasa-arvoisesti eri opettajien välillä. Aikaisemman opetussuunnitelman aikaan haasteena oli etenkin ...
  • Opettajaksi opiskelevien näkemyksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista 

    Kinnunen, Janne (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia perusopetuksen ja lukion liikunnanopetuksen oppilasarvioinnista. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitä opiskelijat toivoisivat ...
  • Yläkoulun liikunnanopettajien näkemyksiä liikunnan oppilasarvioinnista perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 mukaan 

    Grönholm, Carita; Juvonen, Robert (2017)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa liikunnanopettajien näkemyksiä liikunnan oppilasarvioinnista vuonna 2014 valmistuneen perusopetuksen valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaan. Tutkimuksessa selvitetään myös, onko ...
  • Liikunnanopettajien käsityksiä perusopetuksen liikunnan opetussuunnitelman uudistuksesta ja käytännöllisyydestä 

    Lintu, Sanna-Kaisa (2017)
    Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä liikunnanopettajilla on liikunnan opetussuunnitelman uudistuksen suunnasta ja miten he kokevat opetussuunnitelman palvelevan heidän käytännön työtään. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre