Yhtenäisen perusopetuksen asialla : toimijat, tavoitteet ja vuorovaikutus vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laadinnassa
Tutkielma käsittelee vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman laadintaprosessia. Siinä tarkastellaan, miten ja miksi vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet laadittiin. Tutkimuksessa opetussuunnitelmatyötä on tarkasteltu sen organisoinnin, tavoitteiden, mukana olleiden toimijoiden ja heidän välisensä vuorovaikutuksen näkökulmista. Tutkimuksen aikarajaus muodostuu opetussuunnitelman valmistelun ympärille eli vuosiin 1999–2003, koska silloin opetussuunnitelma oli valmistelun, keskustelun ja koulukokeilujen alla.
Tutkimuksen tärkeimpänä lähdeaineistona ovat opetussuunnitelman valmistelua koskevat Opetushallituksen asiakirjat. Ne koostuvat ohjausryhmän sekä tavoite, tehtävä ja oppilaan arviointi -työryhmän asiakirjoista ja Opetushallitukseen saapuneista lausunnoista. Tutkielman alkuperäislähteenä on käytetty myös vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita, joihin valmistelua koskevia asiakirjoja on verrattu. Tämä on mahdollistanut opetussuunnitelmatyön tavoitteiden toteutumisen arvioimisen, mikä on tärkeää prosessin kokonaiskuvan kannalta.
Tutkielma osoittaa, että opetussuunnitelman perusteisiin vaikuttavat koulutuspoliittisten ja yhteiskunnallisten päämäärien ohella sen laatijoiden eli virkamiesten näkemykset. Opetussuunnitelma ei ole sitoutumaton tai neutraali, vaan jo itsessään sen laatiminen on poliittista vallankäyttöä. Opetussuunnitelmauudistuksessa haluttiin vahvistaa perusopetuksen yhtenäisyyttä ja taata kaikille oppilaille tasa-arvoinen perusopetus. Tämä toteutettiin määrittelemällä tiukemmin opetuksen sisällöt, tavoitteet, arvot ja menetelmät. Näiden määrittelystä vastasivat pääasiassa virkamiehet, mikä kuvaa heidän valtaansa opetussuunnitelmaprosessissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen
Meriranta, Kirsi (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ... -
Kronologisuudesta kohti temaattisuutta : vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta
Hiekkanen, Tomi (2014)Tutkielma käsittelee vuonna 1994 lukion historian opetussuunnitelmassa tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena historian opetuksessa siirryttiin kronologiaan perustuvasta opetuksen jäsen-tämistavasta teemapohjaiseen. ... -
Comeniuksen kasvatusajattelu vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa hermeneuttisen tulkinnan mukaan
Nykänen, Emilia; Klasila, Sari (2024)Tässä tutkielmassa käsittelemme, miten kasvatusajattelija ja pedagogi Johan Amos Comeniuksen kasvatusfilosofiset näkemykset näyttäytyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Selvitämme Comeniuksen ... -
Yhtenäisyyttä rakentava peruskoulu – yhtenäisen perusopetuksen ehdot ja mahdollisuudet
Huusko, Jyrki; Pietarinen, Janne; Pyhältö, Kirsi; Soini, Tiina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2007)Koulu ja perusopetus ovat toiveiden, vaateiden ja odotusten myllerryskenttä. Koulun ja perusopetuksen kehittäminen on myös keskeinen tulevaisuuden haasteisiin vastaamisen keino. Lapselle ja nuorelle koulu näyttäytyy ... -
Tavoitteista vuorovaikutukseen : perusopetuksen pedagogiikan arviointi
Atjonen, Päivi; Halinen, Irmeli; Hämäläinen, Seppo; Korkeakoski, Esko; Knubb-Manninen, Gunnel; Kupari, Pekka; Mehtäläinen, Jouko; Risku, Anna-Maija; Salonen, Marjatta; Wikman, Tom (Koulutuksen arviointineuvosto, 2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.