University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yhtenäisen perusopetuksen asialla : toimijat, tavoitteet ja vuorovaikutus vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laadinnassa

Thumbnail
View/Open
869.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Jäntti, Anna
Date
2021
Discipline
Suomen historiaFinnish HistoryKasvatustiedeEducation
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielma käsittelee vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman laadintaprosessia. Siinä tarkastellaan, miten ja miksi vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet laadittiin. Tutkimuksessa opetussuunnitelmatyötä on tarkasteltu sen organisoinnin, tavoitteiden, mukana olleiden toimijoiden ja heidän välisensä vuorovaikutuksen näkökulmista. Tutkimuksen aikarajaus muodostuu opetussuunnitelman valmistelun ympärille eli vuosiin 1999–2003, koska silloin opetussuunnitelma oli valmistelun, keskustelun ja koulukokeilujen alla. Tutkimuksen tärkeimpänä lähdeaineistona ovat opetussuunnitelman valmistelua koskevat Opetushallituksen asiakirjat. Ne koostuvat ohjausryhmän sekä tavoite, tehtävä ja oppilaan arviointi -työryhmän asiakirjoista ja Opetushallitukseen saapuneista lausunnoista. Tutkielman alkuperäislähteenä on käytetty myös vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita, joihin valmistelua koskevia asiakirjoja on verrattu. Tämä on mahdollistanut opetussuunnitelmatyön tavoitteiden toteutumisen arvioimisen, mikä on tärkeää prosessin kokonaiskuvan kannalta. Tutkielma osoittaa, että opetussuunnitelman perusteisiin vaikuttavat koulutuspoliittisten ja yhteiskunnallisten päämäärien ohella sen laatijoiden eli virkamiesten näkemykset. Opetussuunnitelma ei ole sitoutumaton tai neutraali, vaan jo itsessään sen laatiminen on poliittista vallankäyttöä. Opetussuunnitelmauudistuksessa haluttiin vahvistaa perusopetuksen yhtenäisyyttä ja taata kaikille oppilaille tasa-arvoinen perusopetus. Tämä toteutettiin määrittelemällä tiukemmin opetuksen sisällöt, tavoitteet, arvot ja menetelmät. Näiden määrittelystä vastasivat pääasiassa virkamiehet, mikä kuvaa heidän valtaansa opetussuunnitelmaprosessissa. ...
Keywords
Opetushallitus opetussuunnitelmauudistus ohjausryhmä aihekokonaisuudet yhtenäisyys oppimiskäsitykset opetussuunnitelmat perusopetus opetus uudistukset opetustavoitteet peruskoulu tavoitteet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105072658

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24521]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen 

    Meriranta, Kirsi (2011)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ...
  • Kronologisuudesta kohti temaattisuutta : vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta 

    Hiekkanen, Tomi (2014)
    Tutkielma käsittelee vuonna 1994 lukion historian opetussuunnitelmassa tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena historian opetuksessa siirryttiin kronologiaan perustuvasta opetuksen jäsen-tämistavasta teemapohjaiseen. ...
  • Yhtenäisyyttä rakentava peruskoulu – yhtenäisen perusopetuksen ehdot ja mahdollisuudet 

    Huusko, Jyrki; Pietarinen, Janne; Pyhältö, Kirsi; Soini, Tiina (2007)
    Koulu ja perusopetus ovat toiveiden, vaateiden ja odotusten myllerryskenttä. Koulun ja perusopetuksen kehittäminen on myös keskeinen tulevaisuuden haasteisiin vastaamisen keino. Lapselle ja nuorelle koulu näyttäytyy ...
  • Tavoitteista vuorovaikutukseen : perusopetuksen pedagogiikan arviointi 

    Atjonen, Päivi; Halinen, Irmeli; Hämäläinen, Seppo; Korkeakoski, Esko; Knubb-Manninen, Gunnel; Kupari, Pekka; Mehtäläinen, Jouko; Risku, Anna-Maija; Salonen, Marjatta; Wikman, Tom (Koulutuksen arviointineuvosto, 2008)
  • Oppiennätyksistä opetussuunnitelman perusteisiin : lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016 

    Vaskuri, Juhani (University of Jyväskylä, 2017)
    Kemiasta tuli itsenäinen oppiaine vuonna 1918. Lukion lukusuunnitelmaan kemia tuli vasta vuodesta 1941. Aina 1980-luvun puoleen väliin saakka opetussuunnitelmat olivat valtakunnanhallinnon antamia. Vuodesta 1985 lähtien ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre