Show simple item record

dc.contributor.advisorRutanen, Niina
dc.contributor.authorKastinen, Silja
dc.contributor.authorHeikkilä, Sini
dc.date.accessioned2024-01-26T06:32:56Z
dc.date.available2024-01-26T06:32:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93069
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten välinen yhteenkuuluvuus rakentuu perusopetuksen ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksen keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli tarkastella tekijöitä, jotka rakensivat yhteenkuuluvuutta lasten välille. Tutkimus toteutettiin laadullisena ja oli metodologiselta lähestymistavaltaan etnografinen. Tutkimusaineistoa kerättiin osana SchoolTrace-hanketta. Aineisto koostui kymmenestä havainnointipäivästä, kahdeksasta lasten haastattelusta sekä yhdestä luokanopettajan haastattelusta. Aineisto kerättiin koulun aloitusvaiheessa syksyllä 2023. Analyysitapana hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustuloksista muodostui kaksi pääluokkaa: yhteenkuuluvuuden rakentuminen lasten keskinäisessä toiminnassa sekä yhteenkuuluvuuden rakentuminen aikuisen tukemassa toiminnassa, jotka kuvasivat lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentumista. Lasten välinen toiminta jaettiin kuuteen yläluokkaan: fyysinen läheisyys, huumori, leikki ja yhteinen toiminta, yhteinen kiinnostus, vertaisen huomioiminen sekä yhteinen historia. Aikuisten tukeen taas liitettiin kaksi yläluokkaa: opettajan organisoima toiminta ja aikuisen kannustus. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yhteenkuuluvuutta rakentavat useat eri tekijät, joita voidaan havaita lasten välisissä vertaissuhteissa sekä aikuisen tietoisessa tuessa. Vertaissuhteiden voidaan todeta olevan merkittävä osa yhteenkuuluvuuden rakentumista koulun aloituksessa. Lisäksi koulussa olevat aikuiset ovat suuressa roolissa lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentumisen tukemisessa sekä sen edistämisessä.fi
dc.format.extent48
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkoulun aloitus
dc.title”No mutta ne on meijän salaisuuksia” : lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentuminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202401261557
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovertaissuhteet
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoyhteenkuuluvuus
dc.subject.ysokoululaiset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright