Lasten vertaissuhteiden rakentuminen vuorohoidossa varhaiskasvattajien kuvailemana
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Yhteiskunta on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa lasten vanhempien epätyypillisten työaikojen lisääntymistä. Samalla vuorohoidon tarve kasvaa lasten osallistuessa varhaiskasvatukseen kaikkina vuorokaudenaikoina. Tutkimuksessa selvitettiin, miten vuorohoidon konteksti heijastuu lasten vertaissuhteiden rakentumiseen sekä miten varhaiskasvattajat tukevat lasten vertaissuhteiden rakentumista vuorohoidossa. Tarkastelun kohteena olivat varhaiskasvattajien tuottamat kuvailut lasten vertaissuhteiden rakentumisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelun keinoin Perheet 24/7-tutkimuksessa. Aineisto koostui vuorohoidossa työskentelevien varhaiskasvattajien haastatteluista (n=37). Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Varhaiskasvattajien kuvailujen mukaan lasten vertaissuhteet rakentuvat suhteessa siihen aikaan, jonka lapset eivät ole tai ovat paikalla vuorohoidossa. Lasten hoitoaikojen erirytmisyys sekä haastaa että laajentaa vertaissuhteita. Vertaissuhteita haastaa niiden vaihtuvuus, erirytmisyys ja lapsen kokema ikävä vertaisen ollessa poissa, kun taas vertaissuhteita laajentaa vaihtuvuuden tuottamat uudet vertaissuhteet ja vaihtuvuuteen tottuminen. Pidempään vuorohoidossa olleet lapset ovat tulosten mukaan tottuneempia vaihtuvuuteen. Vertaissuhteita rakentuu lasten ollessa samaan aikaan paikalla, jolloin niitä rakentuu yli ryhmärajojen ja eri-ikäisten kanssa sekä lasten ollessa samoissa vuoroissa. Lisäksi aikaa on enemmän vertaissuhteiden rakentumiseen, kun lapsia on vähemmän. Varhaiskasvattajat tukevat lasten vertaissuhteiden rakentumista ohjaamalla ja johdattamalla lapsia toimintaan sekä osallistumalla itse toimintaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5–6-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoihin
Seppälä, Tekla (2024)Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten varhaiskas vattajan ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun eri ulottuvuudet (käytöksen emotionaaliseen tuki ja oppimisen tuki) ovat yhteydessä lasten ... -
Pienten lasten hyvinvointi ja kuulumisen rakentuminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
Salonen, Eija (Niilo Mäki Instituutti, 2021) -
´´Tuleeks se tänään? ´´: lasten vertaissuhteiden ominaispiirteitä ja tukimenetelmiä vuorohoidossa
Markkola, Ella; Mehto, Emilia (2020)Tässä tutkimuksessa on selvitetty vuorohoidossa olevien lasten vertaissuhteisiin liittyviä ominaispiirteitä sekä vertaissuhteiden ylläpitämisen tukimenetelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää paremmin lasten ... -
”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” : lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta
Valtonen, Jutta (2023)Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta. Tavoitteena oli selvittää ja kuvata lasten antamia merkityksiä vuorohoidossa järjestettävälle esiopetukselle ja heidän kokemuksiaan ... -
Sukupolvisuhteet, hallinta ja subjektifikaatio : etnografinen tutkimus lasten ja aikuisten suhteista vuorohoitopäiväkodissa
Siippainen, Anna (Jyväskylän yliopisto, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.