Perheeseen liittyvien demograafisten taustatekijöiden yhteys lapsen työskentelytapoihin ensimmäisellä luokalla
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten perheen demograafiset taustatekijät, kuten perheen perhemuoto, sisarusten olemassa olo, vanhempien koulutustausta ja työtilanne ovat yhteydessä lapsen työskentelytapoihin ja niiden kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, eroavatko tulokset sukupuolen mukaan. Tutkimus toteutettiin osana Vanhemmat, opettajat ja lasten oppiminen-tutkimusta (VALO; Aunola & Nurmi, 2006-2009). Tutkittavina olivat 152 (79 tyttöä ja 73 poikaa) ensimmäisen luokan oppilasta sekä heidän vanhempansa ja opettajansa kolmen keskisuuren kaupungin alueelta Suomessa. Aineisto kerättiin kolmena eri vuotena käyttäen kolmea eri kohorttia. Aineistoa analysoitiin sekä henkilösuuntautuneesta että muuttujakeskeisestä näkökulmasta. Keskeisimpänä tuloksena havaittiin lasten työskentelytapojen olevan muodostuneet jo kohtalaisen pysyviksi ensimmäiseen kouluvuoteen mennessä. Tästä huolimatta tutkimuksen mukaan voidaan todeta, että pojilla asema perheen ainoana lapsena, tytöillä isän asema työelämän ulkopuolella ja yksinhuoltajaäidin kanssa kasvaminen ja sukupuolesta riippumatta äidin vähäinen koulutus näyttäisivät viitteellisesti olevan yhteydessä lapsen maladaptiivisiin työskentelytapoihin ja niiden kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana, ja puolestaan pojilla uusperhe, tytöillä ainoana lapsena olo ja sukupuolesta riippumatta äidin työelämässä mukana olo adaptiivisiin työskentelytapoihin. Työskentelytapojen pysyvyydestä ja tulosten viitteellisyydestä voidaan päätellä, etteivät perheeseen liittyvät demograafiset taustatekijät ole enää ensimmäisen kouluvuoden aikana suuressa määrin yhteydessä lapsen työskentelytapoihin.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Perhemuodon ja perheen koon yhteys lapsen sosiometriseen statukseen ensimmäisellä luokalla
Kivinen, Nina; Ojalammi, Linda (2013) -
Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
Kerola, Aino (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuustyylin, ja koulunkäyntiin merkittävästi vaikuttavan oppijaminäkuvan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sekä ... -
Lapsen ensimmäisellä luokalla mitattujen lukutottumusten sekä fonologisen tietoisuuden yhteys lukusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokalla
Töyrä, Meri-Maaria (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen ensimmäisen luokan lukutottumusten sekä ensimmäisellä luokalla mitatun fonologisen tietoisuuden yhteyttä lukusujuvuuden kehitykseen 1.–3. luokalla. Tämän lisäksi ...