Perheeseen liittyvien demograafisten taustatekijöiden yhteys lapsen työskentelytapoihin ensimmäisellä luokalla
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten perheen demograafiset taustatekijät, kuten perheen perhemuoto, sisarusten olemassa olo, vanhempien koulutustausta ja työtilanne ovat yhteydessä lapsen työskentelytapoihin ja niiden kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, eroavatko tulokset sukupuolen mukaan. Tutkimus toteutettiin osana Vanhemmat, opettajat ja lasten oppiminen-tutkimusta (VALO; Aunola & Nurmi, 2006-2009). Tutkittavina olivat 152 (79 tyttöä ja 73 poikaa) ensimmäisen luokan oppilasta sekä heidän vanhempansa ja opettajansa kolmen keskisuuren kaupungin alueelta Suomessa. Aineisto kerättiin kolmena eri vuotena käyttäen kolmea eri kohorttia. Aineistoa analysoitiin sekä henkilösuuntautuneesta että muuttujakeskeisestä näkökulmasta. Keskeisimpänä tuloksena havaittiin lasten työskentelytapojen olevan muodostuneet jo kohtalaisen pysyviksi ensimmäiseen kouluvuoteen mennessä. Tästä huolimatta tutkimuksen mukaan voidaan todeta, että pojilla asema perheen ainoana lapsena, tytöillä isän asema työelämän ulkopuolella ja yksinhuoltajaäidin kanssa kasvaminen ja sukupuolesta riippumatta äidin vähäinen koulutus näyttäisivät viitteellisesti olevan yhteydessä lapsen maladaptiivisiin työskentelytapoihin ja niiden kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana, ja puolestaan pojilla uusperhe, tytöillä ainoana lapsena olo ja sukupuolesta riippumatta äidin työelämässä mukana olo adaptiivisiin työskentelytapoihin. Työskentelytapojen pysyvyydestä ja tulosten viitteellisyydestä voidaan päätellä, etteivät perheeseen liittyvät demograafiset taustatekijät ole enää ensimmäisen kouluvuoden aikana suuressa määrin yhteydessä lapsen työskentelytapoihin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perhemuodon ja perheen koon yhteys lapsen sosiometriseen statukseen ensimmäisellä luokalla
Kivinen, Nina; Ojalammi, Linda (2013) -
”No mutta ne on meijän salaisuuksia” : lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentuminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
Kastinen, Silja; Heikkilä, Sini (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten välinen yhteenkuuluvuus rakentuu perusopetuksen ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksen keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli tarkastella tekijöitä, jotka rakensivat ... -
Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
Kerola, Aino (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuustyylin, ja koulunkäyntiin merkittävästi vaikuttavan oppijaminäkuvan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sekä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.