Lasten matemaattiset taidot ensimmäisellä luokalla sekä niiden kehitys ensimmäiseltä toiselle luokalle
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, eroavatko lasten matemaattiset taidot ensimmäisellä luokalla sen mukaan, onko lapsi osallistunut esiopetukseen päiväkodissa vai koulussa. Lisäksi tarkasteltiin laajemmin lasten matemaattisia taitoja,
etenkin laskusujuvuutta ja lukujen vertailutaitoja, niiden kehitystä ensimmäisellä ja toisella luokalla sekä mahdollisia eroja taidoissa sukupuolten välillä.
Aineistona käytettiin osaa VUOKKO-hankkeen aineistosta tutkittavien ollessa ensimmäisellä ja toisella luokalla. Tutkittavien määrä vaihteli tutkimuskysymyksittäin ollen 340–473. Lasten matemaattisia taitoja mitattiin tehtävälomaketesteillä ensimmäisellä ja toisella luokalla. Esiopetukseen osallistuminen selvitettiin huoltajille toimitetulla kyselyllä. Aineisto analysoitiin käyttäen t-testiä,
toistettujen mittausten varianssianalyysia ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia.
Esiopetuspaikalla ei näyttänyt olevan yhteyttä matemaattisiin taitoihin ensimmäisellä luokalla. Matemaattiset taidot lähtötasoltaan sekä niiden kehitys ensimmäiseltä toiselle luokalle olivat paremmat pojilla kuin tytöillä. Ensimmäisen
luokan lukujen vertailutaitojen lisääminen toisen luokan laskusujuvuuden selittäjäksi nosti hierarkkisessa lineaarisessa regressioanalyysissa mallin selitysastetta pojilla tilastollisesti merkitsevästi 2.2 % mutta tytöillä 0.5 %:n selitysasteen
nousu ei ollut tilastollisesti merkitsevä. Tämän tutkimuksen perusteella tyttöjen
ja poikien matemaattiset taidot ja niiden kehitys eroavat toisistaan. Esiopetuspaikan yhteyttä matemaattisiin taitoihin täytyy tutkia suuremmalla koulun esiopetukseen osallistuneiden joukolla yleistettävissä olevien tulosten saamiseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vertaissuhteet sekä sosiaaliset taidot ja tunnetaidot esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla : opettajanäkökulma
Lehtola, Minna (2020)Tässä psykologian pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin opettajien näkemyksiä ja ajatuksia lasten vertaissuhteista, sosiaalisista ja tunnetaidoista sekä opettajien roolista suhteiden ja taitojen tukijoina esiopetuksessa ... -
Perhemuodon ja sisarusten lukumäärän yhteys lapsen yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuteen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
Hilden, Essi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää perusopetuksen ensimmäisen luokan oppilaiden laskusujuvuutta sekä perhemuodon, sisarusten lukumäärän ja lapsen sisarussarja-aseman yhteyttä siihen. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi ... -
Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
Kylmälä, Sara (2019)Nopean sarjallisen nimeämisen taidolla (Rapid Automatized Naming, RAN), eli taidolla nimetä sarjallisesti esitettyjä tuttuja ärsykkeitä, on tutkimusten mukaan voitu ennustaa lapsen tulevaa laskusujuvuutta. Laskusujuvuudella ... -
"Mä tälleen nopsasti käytin sormia" : lasten laskustrategioiden kehitys ensimmäiseltä kolmannelle luokalle
Rusanen, Elina (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia yhteen- ja vähennyslaskustrategioita sekä taidoiltaan heikot että tavanomaisesti suoriutuvat oppilaat käyttävät ja miten yhteenlaskustrategiat ovat kehittyneet ensimmäiseltä ... -
Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
Kerola, Aino (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuustyylin, ja koulunkäyntiin merkittävästi vaikuttavan oppijaminäkuvan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sekä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.