”No mutta ne on meijän salaisuuksia” : lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentuminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten välinen yhteenkuuluvuus rakentuu perusopetuksen ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksen keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli tarkastella tekijöitä, jotka rakensivat yhteenkuuluvuutta lasten välille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja oli metodologiselta lähestymistavaltaan etnografinen. Tutkimusaineistoa kerättiin osana SchoolTrace-hanketta. Aineisto koostui kymmenestä havainnointipäivästä, kahdeksasta lasten haastattelusta sekä yhdestä luokanopettajan haastattelusta. Aineisto kerättiin koulun aloitusvaiheessa syksyllä 2023. Analyysitapana hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista muodostui kaksi pääluokkaa: yhteenkuuluvuuden rakentuminen lasten keskinäisessä toiminnassa sekä yhteenkuuluvuuden rakentuminen aikuisen tukemassa toiminnassa, jotka kuvasivat lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentumista. Lasten välinen toiminta jaettiin kuuteen yläluokkaan: fyysinen läheisyys, huumori, leikki ja yhteinen toiminta, yhteinen kiinnostus, vertaisen huomioiminen sekä yhteinen historia. Aikuisten tukeen taas liitettiin kaksi yläluokkaa: opettajan organisoima toiminta ja aikuisen kannustus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yhteenkuuluvuutta rakentavat useat eri tekijät, joita voidaan havaita lasten välisissä vertaissuhteissa sekä aikuisen tietoisessa tuessa. Vertaissuhteiden voidaan todeta olevan merkittävä osa yhteenkuuluvuuden rakentumista koulun aloituksessa. Lisäksi koulussa olevat aikuiset ovat suuressa roolissa lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentumisen tukemisessa sekä sen edistämisessä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vertaissuhteet sekä sosiaaliset taidot ja tunnetaidot esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla : opettajanäkökulma
Lehtola, Minna (2020)Tässä psykologian pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin opettajien näkemyksiä ja ajatuksia lasten vertaissuhteista, sosiaalisista ja tunnetaidoista sekä opettajien roolista suhteiden ja taitojen tukijoina esiopetuksessa ... -
Lasten matemaattiset taidot ensimmäisellä luokalla sekä niiden kehitys ensimmäiseltä toiselle luokalle
Rintamäki, Jenna (2024)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, eroavatko lasten matemaattiset taidot ensimmäisellä luokalla sen mukaan, onko lapsi osallistunut esiopetukseen päiväkodissa vai koulussa. Lisäksi tarkasteltiin laajemmin lasten matemaattisia ... -
Lasten vertaissuhteiden rakentuminen vuorohoidossa varhaiskasvattajien kuvailemana
Hellstén, Venla (2022)Yhteiskunta on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa lasten vanhempien epätyypillisten työaikojen lisääntymistä. Samalla vuorohoidon tarve kasvaa lasten osallistuessa varhaiskasvatukseen kaikkina vuorokaudenaikoina. ... -
Perhemuodon ja perheen koon yhteys lapsen sosiometriseen statukseen ensimmäisellä luokalla
Kivinen, Nina; Ojalammi, Linda (2013) -
Perheeseen liittyvien demograafisten taustatekijöiden yhteys lapsen työskentelytapoihin ensimmäisellä luokalla
Romo, Maiju (2013)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten perheen demograafiset taustatekijät, kuten perheen perhemuoto, sisarusten olemassa olo, vanhempien koulutustausta ja työtilanne ovat yhteydessä lapsen työskentelytapoihin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.