dc.contributor.advisor | Koskinen, Maarit | |
dc.contributor.author | Hasselblatt, Satu | |
dc.date.accessioned | 2024-01-23T12:16:11Z | |
dc.date.available | 2024-01-23T12:16:11Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92981 | |
dc.description.abstract | Tässä työssä tutkittiin taidekasvatusosaamista varhaiskasvatuksessa. Lähes jokainen suomalainen lapsi kuuluu varhaiskasvatukseen. Viimeistään esikouluikäisenä varhaiskasvatus tavoittaa kaikki suomalaiset lapset. Taidekasvatus kuuluu olennaisena osana lapsuuteen ja varhaiskasvatuksen piirissä voimme turvata saavutettavan ja tasavertaisen taidekasvatuksen lapsille. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvattajien kokemuksia taidekasvatusosaamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimusaineisto muodostui kahdeksasta teemahaastattelusta, joista viisi oli ryhmähaastatteluja ja kolme yksilöhaastatteluja. Haastateltavina olivat varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää. Tulosten mukaan taidekasvatusosaaminen varhaiskasvatuksessa jakaantui viiteen osa-alueeseen 1) taidekasvatuksen organisointiin päiväkodissa, 2) taide-kasvatuksen organisointiin yhteistyössä, 3) aktiviteettien monimuotoisuuteen, 4) varhaiskasvattajan henkilökohtaiseen taidekasvatusosaamiseen ja 5) koulutustarpeisiin. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen ja taidetoimijoiden yhteistyössä ja sen kehittämisessä sekä varhaiskasvatus- että kulttuuripalveluissa. Tutkimus tarjoaa uudenlaisen näkökulman, jonka avulla taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa voidaan kehittää. | fi |
dc.format.extent | 54 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | taidekasvatusosaaminen | |
dc.subject.other | varhais-kasvatuspedagogiikka | |
dc.title | Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202401231472 | |
dc.type.ontasot | Seminar report | en |
dc.type.ontasot | Seminaarityö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | taidepedagogiikka | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | taidekasvatus | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | päivähoito | |