Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä taidekasvatuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä taidekasvatuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada lisää tietoa taidekasvatuksen merkityksestä ja toteuttamisen keinoista varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä hyödyntäen. Tutkimuksessa tarkastellaan millaisia haasteita ja helpottavia tekijöitä taidekasvatuksen toteuttamisessa tunnistettiin.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja tutkimusote on fenomenografinen. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluin, teemahaastattelun keinoin. Tutkimuksessa haastateltiin neljää (4) varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysimuotona oli aineistolähtöinen analyysi ja tulokset ovat raportoituna teemoitellen.
Tutkimuksen tuloksissa havaittiin sekä eroja, että yhtäläisyyksiä varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksissä taidekasvatusta koskien. Tuloksista nousi ilmi erityisesti taidekasvatuksen laaja-alaisuus. Sen nähtiin edistävän myös lapsen itseilmaisun kehittymistä. Taidekasvatusta toteutettiin osana arkea spontaanisti, sekä pidempiaikaisina projekteina. Tuloksissa nousi esiin näkemyksiä, joiden mukaan samat tekijät saattoivat muodostua sekä helpottaviksi, että haastaviksi tekijöiksi eri tilanteista riippuen.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että taidekasvatus nähdään merkityksellisenä päiväkodeissa ja varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat taidekasvatusta parhaansa mukaan osana arkea. Taidekasvatuksen pitkäaikaiset projektit vaativat toteutuakseen varhaiskasvatuksen opettajilta erityistä suunnitelmallisuutta. Taidekasvatusta pyritään toteuttamaan niin, että lasten osallisuus ja toimijuus huomioidaan parhaalla mahdollisella tavalla.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5315]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ... -
Lastenteatterin merkitys varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
Hakanen, Iina (2020)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lastenteatterin merkityksestä osana varhaiskasvatusta. Tutkimuksessa selvitettiin, miksi varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät lastenteatteria ... -
Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa
Hasselblatt, Satu (2023)Tässä työssä tutkittiin taidekasvatusosaamista varhaiskasvatuksessa. Lähes jokainen suomalainen lapsi kuuluu varhaiskasvatukseen. Viimeistään esikouluikäisenä varhaiskasvatus tavoittaa kaikki suomalaiset lapset. Taidekasvatus ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matalan sosioekonomisen aseman taustan omaavien lasten huomioimisesta varhaiskasvatuksessa
Järvelä, Aku (2024)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin, kuinka varhaiskasvatuksen opettajille näyttäytyy lapsen matalan sosioekonomisen aseman tausta sekä kuinka varhaiskasvatuksen opettajat huomioivat varhaiskasvatuksessa matalan ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa
Rousi, Auni; Kantola, Johanna (2020)Päiväkodin aloitus on merkittävä muutos lapselle sekä perheelle, jonka vuoksi aihetta on tärkeää tutkia. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa ...