Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia ruokailutilanteesta
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Varhaiskasvatuksen ruokailutilanne on oleellinen osa henkilöstön toteuttamaa päivittäistä pedagogiikkaa, jossa lapsille tarjotaan mahdollisuus säännölliseen ateriarytmiin. Kasvava tutkimusnäyttö osoittaa ruokailutilanteen vaikutuksia sekä lapseen että kasvattajaan. Tämän tutkimuksen tavoite ja tarkoitus oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia ruokailun pedagogiikasta sekä millaisia sääntöjä ja periaatteita ruokailutilanteessa esiintyy.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistujat löydettiin Facebookin kahden yksityisen ryhmän kautta ja haastattelut toteutettiin etäyhteyksillä. Haastatteluun osallistui seitsemän (N=7) varhaiskasvatuksen ammattilaista. Aineisto kerättiin tammikuun 2023 aikana ja se analysoitiin aineistolähtöisellä päättelyllä sekä luokittelulla.
Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen henkilöstö piti ruokailutilannetta pedagogisesti erittäin merkittävänä. Ruokailun pedagogiikka rakentui toimien ja ruokailutilojen merkityksen kautta. Tuloksista kävi myös ilmi, että ruokailuun liittyi monia sääntöjä ja periaatteita. Ruokailutilanteessa esiintyi sekä negatiivista että myönteistä vallankäyttöä, joka riippui kasvattajasta.
Tutkimus tuotti uutta tietoa siitä, kuinka henkilöstö koki oppimisen eri aisteilla ja ruualla leikkimisellä. Näiden lisäksi läsnäolo nähtiin merkittävänä ruokailutilanteessa. Tulokset vahvistivat tutkimuskentällä olevaa aukkoa ruokailutilojen pedagogisesta merkityksestä. Vallankäytön tuloksia voidaan hyödyntää lasten ja kasvattajan tasavertaisemman aseman kehittämisessä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27659]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ruokasali oppimisympäristönä : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa
Hannonen, Elina; Karppanen, Henna-Maria (2020)Ruokailu on keskeinen osa arjen toimintaa päiväkodissa. Ruokailu voi toteutua joko lapsiryhmän omissa tiloissa tai yhteisessä ruokasalissa. Päiväkodin ruokakasvatusta ja siihen liittyviä tekijöitä on tutkittu melko paljon. ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä pedagogisessa toiminnassa
Purola, Anniina (2022)Tämä proseminaaritutkimus käsitteli positiivista pedagogiikkaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta : tapaustutkimus Viilingin päiväkodista
Kainu, Anne (2020)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta, kartoittaa millä keinoin positiivista pedagogiikkaa toteutetaan, sekä tutkia millä tavoin kuvataan positiivisen ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa
Suontausta, Saara; Ylikangas, Henna (2021)Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta
Antila, Sari (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä lasten sosiaalisen osallisuuden vahvistamisesta leikkiä tukemalla sekä tarkastella millainen merkitys tiedon lisäämisellä sosiaalisesta ...