Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia ruokailutilanteesta
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Varhaiskasvatuksen ruokailutilanne on oleellinen osa henkilöstön toteuttamaa päivittäistä pedagogiikkaa, jossa lapsille tarjotaan mahdollisuus säännölliseen ateriarytmiin. Kasvava tutkimusnäyttö osoittaa ruokailutilanteen vaikutuksia sekä lapseen että kasvattajaan. Tämän tutkimuksen tavoite ja tarkoitus oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia ruokailun pedagogiikasta sekä millaisia sääntöjä ja periaatteita ruokailutilanteessa esiintyy.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistujat löydettiin Facebookin kahden yksityisen ryhmän kautta ja haastattelut toteutettiin etäyhteyksillä. Haastatteluun osallistui seitsemän (N=7) varhaiskasvatuksen ammattilaista. Aineisto kerättiin tammikuun 2023 aikana ja se analysoitiin aineistolähtöisellä päättelyllä sekä luokittelulla.
Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen henkilöstö piti ruokailutilannetta pedagogisesti erittäin merkittävänä. Ruokailun pedagogiikka rakentui toimien ja ruokailutilojen merkityksen kautta. Tuloksista kävi myös ilmi, että ruokailuun liittyi monia sääntöjä ja periaatteita. Ruokailutilanteessa esiintyi sekä negatiivista että myönteistä vallankäyttöä, joka riippui kasvattajasta.
Tutkimus tuotti uutta tietoa siitä, kuinka henkilöstö koki oppimisen eri aisteilla ja ruualla leikkimisellä. Näiden lisäksi läsnäolo nähtiin merkittävänä ruokailutilanteessa. Tulokset vahvistivat tutkimuskentällä olevaa aukkoa ruokailutilojen pedagogisesta merkityksestä. Vallankäytön tuloksia voidaan hyödyntää lasten ja kasvattajan tasavertaisemman aseman kehittämisessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa
Hyvärinen, Saija; Rautjoki, Riikka (2024)Määrällisen tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää kasvattajien myönteisiä ja kielteisiä tunteita sekä myönteistä ja kielteistä suhtautumista lapsiryhmään. Tutkimuksessamme kuvaamme myös, kuinka myönteisiksi ja ... -
Ruokasali oppimisympäristönä : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa
Hannonen, Elina; Karppanen, Henna-Maria (2020)Ruokailu on keskeinen osa arjen toimintaa päiväkodissa. Ruokailu voi toteutua joko lapsiryhmän omissa tiloissa tai yhteisessä ruokasalissa. Päiväkodin ruokakasvatusta ja siihen liittyviä tekijöitä on tutkittu melko paljon. ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä päiväkodin ruokailutilanteiden haasteista
Pietilä, Vilma (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä ruokailutilanteiden haasteista sekä siitä, mitkä tekijät lisäävät näiden tilanteiden sujuvuutta. Varhaiskasvatuksessa ruokailu on keskeinen ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä pedagogisessa toiminnassa
Purola, Anniina (2022)Tämä proseminaaritutkimus käsitteli positiivista pedagogiikkaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta : tapaustutkimus Viilingin päiväkodista
Kainu, Anne (2020)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta, kartoittaa millä keinoin positiivista pedagogiikkaa toteutetaan, sekä tutkia millä tavoin kuvataan positiivisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.