Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa
Tässä työssä tutkittiin taidekasvatusosaamista varhaiskasvatuksessa. Lähes jokainen suomalainen lapsi kuuluu varhaiskasvatukseen. Viimeistään esikouluikäisenä varhaiskasvatus tavoittaa kaikki suomalaiset lapset. Taidekasvatus kuuluu olennaisena osana lapsuuteen ja varhaiskasvatuksen piirissä voimme turvata saavutettavan ja tasavertaisen taidekasvatuksen lapsille. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvattajien kokemuksia taidekasvatusosaamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimusaineisto muodostui kahdeksasta teemahaastattelusta, joista viisi oli ryhmähaastatteluja ja kolme yksilöhaastatteluja. Haastateltavina olivat varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää. Tulosten mukaan taidekasvatusosaaminen varhaiskasvatuksessa jakaantui viiteen osa-alueeseen 1) taidekasvatuksen organisointiin päiväkodissa, 2) taide-kasvatuksen organisointiin yhteistyössä, 3) aktiviteettien monimuotoisuuteen, 4) varhaiskasvattajan henkilökohtaiseen taidekasvatusosaamiseen ja 5) koulutustarpeisiin. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen ja taidetoimijoiden yhteistyössä ja sen kehittämisessä sekä varhaiskasvatus- että kulttuuripalveluissa. Tutkimus tarjoaa uudenlaisen näkökulman, jonka avulla taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa voidaan kehittää.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Seminaarityöt [143]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia ruokailutilanteesta
Ottela, Sara (2023)Varhaiskasvatuksen ruokailutilanne on oleellinen osa henkilöstön toteuttamaa päivittäistä pedagogiikkaa, jossa lapsille tarjotaan mahdollisuus säännölliseen ateriarytmiin. Kasvava tutkimusnäyttö osoittaa ruokailutilanteen ... -
“Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
Latvala, Karoliina; Metsäranta, Wilma (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisestä varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimme heidän pystyvyyden kokemuksiaan näiden kriisien käsittelyssä ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa
Hyvärinen, Saija; Rautjoki, Riikka (2024)Määrällisen tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää kasvattajien myönteisiä ja kielteisiä tunteita sekä myönteistä ja kielteistä suhtautumista lapsiryhmään. Tutkimuksessamme kuvaamme myös, kuinka myönteisiksi ja ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä taidekasvatuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa
Räsänen, Tiia (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä taidekasvatuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada lisää tietoa taidekasvatuksen merkityksestä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.