Show simple item record

dc.contributor.advisorKoskinen, Maarit
dc.contributor.authorHasselblatt, Satu
dc.date.accessioned2024-01-23T12:16:11Z
dc.date.available2024-01-23T12:16:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92981
dc.description.abstractTässä työssä tutkittiin taidekasvatusosaamista varhaiskasvatuksessa. Lähes jokainen suomalainen lapsi kuuluu varhaiskasvatukseen. Viimeistään esikouluikäisenä varhaiskasvatus tavoittaa kaikki suomalaiset lapset. Taidekasvatus kuuluu olennaisena osana lapsuuteen ja varhaiskasvatuksen piirissä voimme turvata saavutettavan ja tasavertaisen taidekasvatuksen lapsille. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvattajien kokemuksia taidekasvatusosaamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimusaineisto muodostui kahdeksasta teemahaastattelusta, joista viisi oli ryhmähaastatteluja ja kolme yksilöhaastatteluja. Haastateltavina olivat varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää. Tulosten mukaan taidekasvatusosaaminen varhaiskasvatuksessa jakaantui viiteen osa-alueeseen 1) taidekasvatuksen organisointiin päiväkodissa, 2) taide-kasvatuksen organisointiin yhteistyössä, 3) aktiviteettien monimuotoisuuteen, 4) varhaiskasvattajan henkilökohtaiseen taidekasvatusosaamiseen ja 5) koulutustarpeisiin. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen ja taidetoimijoiden yhteistyössä ja sen kehittämisessä sekä varhaiskasvatus- että kulttuuripalveluissa. Tutkimus tarjoaa uudenlaisen näkökulman, jonka avulla taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa voidaan kehittää.fi
dc.format.extent54
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertaidekasvatusosaaminen
dc.subject.othervarhais-kasvatuspedagogiikka
dc.titleTaidekasvatus varhaiskasvatuksessa
dc.typeworking paper
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202401231472
dc.type.ontasotSeminar reporten
dc.type.ontasotSeminaarityöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_8042
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationworkingPaper
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysotaidepedagogiikka
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotaidekasvatus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysokasvatus
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysopäivähoito
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright