Toimittajien kokema lobbaus suomalaisessa politiikan uutisoinnissa
Mykkänen, M. (2023). Toimittajien kokema lobbaus suomalaisessa politiikan uutisoinnissa. Media ja viestintä, 46(4), 85-103. https://doi.org/10.23983/mv.125651
Julkaistu sarjassa
Media ja viestintäTekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2023 kirjoittajat
Poliittiseen vaikuttamiseen liittyvässä keskustelussa on noussut yhä useammin esille lobbaus erilaisten kanavien kautta. Keskusteluissa on kuitenkin syvennytty vain vähän uutismedian ja toimittajien rooliin sekä siihen, kuinka heihin kohdistetaan poliittista lobbausta. Tämä artikkeli tarkastelee laadullisen aineiston avulla toimittajien kokemuksia lobbaamisesta, jolla pyritään vaikuttamaan poliittisen päätöksenteon uutisointiin. Tutkimuksen aineisto koostuu talouden ja politiikan uutisointiin keskittyneiden toimittajien teemahaastatteluista (n=16). Analyysi osoittaa toimittajien huomioivan ja hyödyntävän poliittista lobbausta toimitustyössä. Toimittajiin kohdistetun poliittisen lobbaamisen kasvua selittävät journalismin, käytännön työn sekä poliittisen viestinnän muutokset ja kehityskulut. Toimitusten pieneneminen, työmäärän ja kiireen lisääntyminen sekä ammattimaistunut lobbaus ovat lisänneet toimittajien kokemuksia heihin kohdistetusta poliittisesta lobbaamisesta. Varautuminen poliittiseen lobbaamiseen on heikentynyt ja on yhä useammin toimittajan oman ammattitaidon varassa. Toimittajien ja toimitusten kyvyllä huomioida nämä haasteet ja vastata niihin voi olla merkittäviä vaikutuksia suomalaiseen poliittiseen journalismiin.
...
In the discussion of political influence, the role of the Finnish news media and journal-ists and how they are targeted by political lobbying have rarely been delved into. This article explores how political lobbying affects the work of journalists who cover eco-nomic and political news. It uses qualitative data from thematic interviews with 16 journalists to understand how they experience and deal with lobbying attempts that try to shape their reporting of political decision-making. The analysis reveals that jour-nalists are aware of and use political lobbying in their editorial work. This article also explains how the changes and challenges of journalism, such as reduced resources, in-creased workload and pressure, and professionalized lobbying, have made journalists more exposed to political lobbying. The article argues that the ability of journalists and editors to cope with these challenges and resist political lobbying is crucial for the quality of Finnish political journalism.
Julkaisija
Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ryISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-3827Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/197686755
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Tutkimusta on rahoittanut Suomen Kulttuurirahaston Keski-Suomen rahasto.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Ei ole mitään yhteistä asiaa" : median ja urheiluseurojen vuorovaikutussuhde toimittajien näkökulmasta
Raunio, Antti (2021)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin urheilumedioiden ja urheiluseurojen välistä vuorovaikutussuhdetta toimittajien näkökulmasta. Tutkielma syventyi vuorovaikutussuhteen luonteeseen ja siihen, mitä sen kautta voi ... -
Toimittajien brändäyskäytännöt ja henkilöbrändin rakentuminen
Ruoppila, Venla (2020)Sosiaalinen media on tehnyt itsensä brändäyksestä mahdollista myös muille kuin julkisuuden henkilöille. Media-alan muutokset ja epävarma työtilanne ovat saaneet monet toimittajatkin pohtimaan, olisiko vahvasta henkilöbrändistä ... -
Blogissa toimittajan tollot eivät vääristele sanoja : sosiaalisen median vaikutuksia politiikan journalismiin ja uutisointiin
Kivi, Jaana (2014)Pro gradu-tutkielmani käsittelee ajankohtaista sosiaalista mediaa politiikan toimittajien uutena työkaluna. Sähköisen median vaatiman nopeuden ja sosiaalisen median mukaan tulon myötä toimittajien työskentelytavat ovat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.