"Ei ole mitään yhteistä asiaa" : median ja urheiluseurojen vuorovaikutussuhde toimittajien näkökulmasta
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin urheilumedioiden ja urheiluseurojen välistä vuorovaikutussuhdetta toimittajien näkökulmasta. Tutkielma syventyi vuorovaikutussuhteen luonteeseen ja siihen, mitä sen kautta voi tulkita suomalaisesta urheilujournalismista. Tutkimuksessa oli kolme tutkimuskysymystä, jotka koskivat vuorovaikutussuhteen kuvaamista, toimittajien toimintamahdollisuuksia seurojen kanssa sekä koronapandemian vaikutusta suhteeseen.
Tutkimuksen aineistona oli kuusi urheilutoimittajien puolistrukturoitua teemahaastattelua. Kuudesta toimittajasta kaksi oli paikallislehdistä, kaksi maakuntalehdistä ja kaksi valtakunnallisista lehdistä. Toimittajista kolme oli lähijohtaja- eli esimiesasemassa. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella, ja aineiston analyysitapa oli teemoittelu.
Tämän tutkimuksen mukaan urheilutoimittajat pääsevät Suomessa hyvin kysymään kysymyksiään seuratoimijoilta. Suhteessa on kuitenkin lisääntynyt ammattiseurojen puolesta mediaosastojen rooli ja kontrolli. Tutkimuksen huomio on, että seurasuhde vahvistaa näkemystä urheilujournalismista perusteiltaan vakavana journalismina. Esiin noussut ongelma on juuri seurasuhteen mahdollinen liiallinen läheisyys, mikä voi vaikuttaa kriittisen journalismin toteutumiseen.
Tutkimuksen johtopäätöksiä ovat, että suhde vaikuttaa olevan menossa yhä keski- ja eteläeurooppalaisempaan suuntaan ja kilpailu yleisöistä on medioilla tiukempaa. Seurat kontrolloivat vahvemmin julkisuuskuvaansa ja viestivät yhä enemmän sosiaalisen median kautta suoraan seuraajilleen, kuten Keski- ja Etelä-Euroopassa tapahtuu jo nyt isoissa urheilun ammattilaissarjoissa. Samalla kilpailu yleisöstä tiivistyy, koska seurat ovat yhä enemmän samoilla areenoilla, kuten sosiaalisessa mediassa, perinteisen median kanssa.
Koronapandemia muutti keväällä 2020 urheilumedian tekemien juttujen tyyliä tarinallisempaan suuntaan, ja seurat kertoivat avoimesti vaikeistakin asioista medialle. Kuitenkin kilpaurheilun palattua palautuivat myös urheilujuttujen aiheet sekä median ja urheiluseurojen välinen toiminta vanhoille tavoille.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Freelancer – ilman ei pärjää mutta maksaakaan ei voi : freelance-toimittajien käyttö suomalaisissa urheilutoimituksissa uusien mediamarkkinoiden puristuksessa
Raunio, Antti (2019)Tässä tutkimuksessa selvitetään, kuinka freelance-toimittajien käyttö suomalaisissa urheilutoimituksissa on muuttunut uusien mediamarkkinoiden hallitessa. Tavoitteena on kuvata ja ymmärtää freelance-toimittajien käytön ... -
Sosiaalinen tuki urheiluvalmennussuhteessa : yleisurheilijoiden kokemuksia
Pitkänen, Heini (2021)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata yleisurheilijoiden kokemuksia sosiaaliselle tuelle antamistaan merkityksistä. Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavoin sosiaalinen tuki urheiluvalmennussuhteessa koetaan ja millainen ... -
Kilpaurheilutaustan vaikutukset urheilutoimittajan ammatissa
Partinen, Lauri; Rantala, Venla (2023)Tässä tutkielmassa selvitämme urheilutoimittajan oman kilpaurheilutaustan suhdetta journalistiseen työhön. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten urheilutoimittajat kokevat kilpaurheilutaustansa vaikuttavan heidän ... -
Toimittajien brändäyskäytännöt ja henkilöbrändin rakentuminen
Ruoppila, Venla (2020)Sosiaalinen media on tehnyt itsensä brändäyksestä mahdollista myös muille kuin julkisuuden henkilöille. Media-alan muutokset ja epävarma työtilanne ovat saaneet monet toimittajatkin pohtimaan, olisiko vahvasta henkilöbrändistä ... -
Mihin menet urheilujournalismi? : suomalaisten urheilutoimittajien näkemyksiä urheilujournalismin yhteiskunnallisuudesta
Kaukonen, Henri (2023)Urheilujournalismilla on ollut pitkään journalismin kentällä ylenkatsottu rooli, mikä on ollut seurausta urheilu-uutisten suorituskeskeisyydestä ja viihteellisyydestä. Urheilun ja urheilujournalismin välinen riippuvuussuhde ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.