University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Ei ole mitään yhteistä asiaa" : median ja urheiluseurojen vuorovaikutussuhde toimittajien näkökulmasta

Thumbnail
View/Open
615.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Raunio, Antti
Date
2021
Discipline
JournalistiikkaJournalism
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin urheilumedioiden ja urheiluseurojen välistä vuorovaikutussuhdetta toimittajien näkökulmasta. Tutkielma syventyi vuorovaikutussuhteen luonteeseen ja siihen, mitä sen kautta voi tulkita suomalaisesta urheilujournalismista. Tutkimuksessa oli kolme tutkimuskysymystä, jotka koskivat vuorovaikutussuhteen kuvaamista, toimittajien toimintamahdollisuuksia seurojen kanssa sekä koronapandemian vaikutusta suhteeseen. Tutkimuksen aineistona oli kuusi urheilutoimittajien puolistrukturoitua teemahaastattelua. Kuudesta toimittajasta kaksi oli paikallislehdistä, kaksi maakuntalehdistä ja kaksi valtakunnallisista lehdistä. Toimittajista kolme oli lähijohtaja- eli esimiesasemassa. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella, ja aineiston analyysitapa oli teemoittelu. Tämän tutkimuksen mukaan urheilutoimittajat pääsevät Suomessa hyvin kysymään kysymyksiään seuratoimijoilta. Suhteessa on kuitenkin lisääntynyt ammattiseurojen puolesta mediaosastojen rooli ja kontrolli. Tutkimuksen huomio on, että seurasuhde vahvistaa näkemystä urheilujournalismista perusteiltaan vakavana journalismina. Esiin noussut ongelma on juuri seurasuhteen mahdollinen liiallinen läheisyys, mikä voi vaikuttaa kriittisen journalismin toteutumiseen. Tutkimuksen johtopäätöksiä ovat, että suhde vaikuttaa olevan menossa yhä keski- ja eteläeurooppalaisempaan suuntaan ja kilpailu yleisöistä on medioilla tiukempaa. Seurat kontrolloivat vahvemmin julkisuuskuvaansa ja viestivät yhä enemmän sosiaalisen median kautta suoraan seuraajilleen, kuten Keski- ja Etelä-Euroopassa tapahtuu jo nyt isoissa urheilun ammattilaissarjoissa. Samalla kilpailu yleisöstä tiivistyy, koska seurat ovat yhä enemmän samoilla areenoilla, kuten sosiaalisessa mediassa, perinteisen median kanssa. Koronapandemia muutti keväällä 2020 urheilumedian tekemien juttujen tyyliä tarinallisempaan suuntaan, ja seurat kertoivat avoimesti vaikeistakin asioista medialle. Kuitenkin kilpaurheilun palattua palautuivat myös urheilujuttujen aiheet sekä median ja urheiluseurojen välinen toiminta vanhoille tavoille. ...
Keywords
COVID-19 vuorovaikutus urheilu- ja liikuntaseurat journalismi urheilu toimittajat (media) viestintä urheilujournalismi urheilutoimittajat sosiaalinen media media
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105213102

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23403]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Freelancer – ilman ei pärjää mutta maksaakaan ei voi : freelance-toimittajien käyttö suomalaisissa urheilutoimituksissa uusien mediamarkkinoiden puristuksessa 

    Raunio, Antti (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitetään, kuinka freelance-toimittajien käyttö suomalaisissa urheilutoimituksissa on muuttunut uusien mediamarkkinoiden hallitessa. Tavoitteena on kuvata ja ymmärtää freelance-toimittajien käytön ...
  • Sosiaalinen tuki urheiluvalmennussuhteessa : yleisurheilijoiden kokemuksia 

    Pitkänen, Heini (2021)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata yleisurheilijoiden kokemuksia sosiaaliselle tuelle antamistaan merkityksistä. Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavoin sosiaalinen tuki urheiluvalmennussuhteessa koetaan ja millainen ...
  • Toimittajien brändäyskäytännöt ja henkilöbrändin rakentuminen 

    Ruoppila, Venla (2020)
    Sosiaalinen media on tehnyt itsensä brändäyksestä mahdollista myös muille kuin julkisuuden henkilöille. Media-alan muutokset ja epävarma työtilanne ovat saaneet monet toimittajatkin pohtimaan, olisiko vahvasta henkilöbrändistä ...
  • Sosiaalisen median merkitys eduskuntatoimittajien ja kansanedustajien vuorovaikutukselle ja politiikan journalismille 

    Hagert, Kyösti (2017)
    Tässä pro gradu –työssä tarkastellaan sosiaalisen median merkitystä eduskuntatoimittajien ja kansan- edustajien vuorovaikutukseen sekä poliittiseen journalismiin. Tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää, ...
  • Sosiaalisen median vaikutukset kilpaurheilujoukkueen brändipääomaan : tutkimus suomalaisen Lentopallon Mestaruusliigasta 

    Heinonen, Laura (2021)
    Digitaalisuuden ja teknologian kehityksen seurauksena sekä brändäys että markkinointi ovat murroksessa. Brändien strateginen johtaminen ja brändipääoman rakentaminen ovat kriittisiä tekijöitä liiketoiminnan menestyksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre