Kuluttajan sitoutumisen muodostuminen sosiaalisessa mediassa ja vaikutukset brändille
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten kuluttajan sitoutuminen sosiaalisessa mediassa syntyy ja millaisia vaikutuksia sillä on brändille. Kuluttajien sitoutuminen on eri muodoissaan yrityksille tärkeä voimavara, joka vaikuttaa asiakassuhteiden pitkäikäisyyteen ja asiakkaiden lojaaliuuteen, sekä kannustaa kuluttajia suosittelemaan brändiä muille. Lisäksi sillä voidaan saavuttaa positiivisempia tuloksia markkinoinnille, sekä vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja täten myös yrityksen tuottavuuteen. Tänä päivänä sosiaalinen media on yksi parhaista väylistä yrityksille sitouttaa kuluttajia brändeihin. Kun ymmärretään, miten sitoutuminen sosiaalisessa mediassa syntyy, on mahdollista toteuttaa toimia brändin markkinoinnissa, jotka johtavat vahvempaan kuluttajien sitoutumiseen sosiaalisessa mediassa. Kun puolestaan ymmärretään, millaisia vaikutuksia sosiaalisessa mediassa sitoutumisella on brändille ja asiakkaille, voidaan ymmärtää sen arvo yrityksille.
Sosiaalisessa mediassa sitoutumisen syntymistä tarkasteltiin sosiaalisen median markkinointi-muuttujan avulla. Kyseinen muuttuja kuvaa sosiaalisen median markkinoinnin toimia, jotka vastaavat kuluttajan motivaatioihin käyttää brändin sosiaalista mediaa. Tarkasteltuja sosiaalisessa mediassa sitoutumisen vaikutuksia tässä tutkimuksessa puolestaan olivat brändisitoutuminen ja brändipääoma, jotka molemmat ovat brändin menestymisen kannalta tärkeitä mittareita. Myös taustatekijöiden, eli iän, sukupuolen, seuratun brändin toimialan ja seuraamiseen käytetyn sosiaalisen median alustan vaikutuksia testattiin muuttujiin. Tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin kvantitatiivisin metodein verkkokyselylomakkeella, johon saatiin 74 vastausta. Tutkimusaineiston analysointi suoritettiin IBM SPSS-ohjelmalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosiaalisen median markkinoinnin toimilla on positiivinen vaikutus kaikkiin sosiaalisessa mediassa sitoutumisen osa-alueisiin. Sosiaalisessa mediassa sitoutumisen osa-alueista puolestaan kuluttamisella ja osallistumisella todettiin olevan positiivinen vaikutus kognitiivis-emotionaaliseen brändisitoutumiseen sekä kokonaisbrändipääomaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Brändinhallinta sosiaalisessa mediassa
Tukiainen, Milla (2020)Kandidaatintutkielma perehtyy brändinhallintaan sosiaalisessa mediassa. Tutkielmassa käydään läpi brändiin ja sosiaaliseen mediaan liittyvät käsitteet ja perehdytään sosiaalisen median vaikutuksiin brändinhallinnassa. ... -
Videoiden merkitys yritysten sisällöntuotannon välineenä sosiaalisessa mediassa
Rinne, Joonas (2020)Video kehittyy mediana jatkuvasti ja sosiaalisessa mediassa sen merkitys kas- vaa ja käyttömahdollisuudet lisääntyvät. Tässä tutkimuksessa keskitytään siihen, kuinka yritykset voivat hyödyntää videoita sisällöntuotannossaan ... -
Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa : miten nuoret kuluttajat kokevat kaupalliset yhteistyöt
Saranpää, Toni (2018)Sosiaalisen median vaikuttajien ja heidän kauttaan tapahtuvan vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen on lisännyt yrityksissä suosiotaan viimeisten vuosien aikana merkittävästi. Tästä huolimatta sitä ei ole tutkittu vielä ... -
Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Pasanen, Janika (2020)Henkilöbrändäys on varsin uusi ilmiö työelämässä, eikä siitä ole tehty vielä paljoakaan aiempaa tutkimusta. Tämän vuoksi on relevanttia tutkia henkilöbrändin rakentamista ja vertailla sitä yritysbrändin rakentamiseen, jota ... -
Työntekijälähettilään rooli ja motiivit yritysmielikuvan rakentajana sosiaalisessa mediassa
Metsä-Simola, Anne (2023)Työntekijöiden hyödyntäminen työntekijälähettiläinä on yrityksiä kiinnostava mahdollisuus yritysmielikuvan ja työnantajamielikuvan rakentamisessa. Työntekijälähettiläiden sosiaaliseen mediaan tuottama sisältö koetaan aidoksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.