University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa : miten nuoret kuluttajat kokevat kaupalliset yhteistyöt

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Saranpää, Toni
Date
2018
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Sosiaalisen median vaikuttajien ja heidän kauttaan tapahtuvan vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen on lisännyt yrityksissä suosiotaan viimeisten vuosien aikana merkittävästi. Tästä huolimatta sitä ei ole tutkittu vielä kovinkaan paljon akateemisissa tutkimuksissa. Vastaavasti erilaisten julkisuuden henkilöiden, kuten muun muassa ammattiurheilijoiden ja artistien käyttöä, vaikuttajina on tutkittu varsin kattavasti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, miten nuoret kuluttajat kokevat sosiaalisen median vaikuttajien tekemät kaupalliset yhteistyöt ja miten he kokevat niiden vaikuttavan heidän brändimielikuviinsa ja ostoaikomukseensa. Tämä pyrkimys saavutetaan tunnistamalla millaisia sosiaalisen median vaikuttajia Y- ja Z-sukupolvien kuluttajat pitävät uskottavina informaation lähteinä. Tutkimuksen teoreettinen tausta nojautuu vahvasti Ohanianin (1990) luomaan lähteen uskottavuuden malliin, jossa vaikuttavina tekijöinä esitettiin olevan suosittelijan luotettavuus, asiantuntijuus ja viehättävyys. Mallia laajennettiin tässä tutkimuksessa samankaltaisuudella, koska sen katsottiin olevan erittäin merkittävä tekijä sosiaalisen median kontekstissa. Tutkimuksen päälöydökset olivat, että nuoret Y- ja Z-sukupolvien kuluttajat käyttävät sosiaalista mediaa päivittäin viestintään, viihdekäyttöön ja tiedonhakuun. Kuluttajien näkemysten mukaan sosiaalisen median vaikuttajien tulisi olla ennen kaikkea luotettavia, asiantuntevia ja samaistuttavia. Sen sijaan sosiaalisen median vaikuttajan viehättävyydellä ei näyttänyt olevan merkitystä hänen uskottavuudelleen erilaisten tuotteiden ja palveluiden suosittelijana. Tutkimuksen mukaan nuoret kuluttajat kokivat, että heidän brändimielikuviansa on mahdollista kehittää erityisesti silloin, jos esitelty brändi ei ole vaikuttajan tuottaman sisällön keskipisteenä ja mikäli vaikuttaja on saanut itse toteuttaa kaupallista yhteistyötä sisältävän sisällön haluamallaan tavalla. Vastaavasti ostoaikomuksen muodostumisessa tärkeänä koettiin, että vaikuttaja voi kertoa esittelemästään tuotteesta tai palvelusta sekä hyviä että huonoja puolia. Tämän lisäksi sisällön laadulla, vaikuttajan maineella ja liian usein tehdyllä kaupallisella yhteistyöllä koettiin olevan merkitystä nuorten kuluttajien brändimielikuvien ja ostoaikomuksen kehittymiseen. ...
Keywords
vaikuttajamarkkinointi Y- ja Z-sukupolvi ostoaikomus brändimielikuva markkinointi sosiaalinen media brändit ostokäyttäytyminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806203268

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Brändinhallinta sosiaalisessa mediassa 

    Tukiainen, Milla (2020)
    Kandidaatintutkielma perehtyy brändinhallintaan sosiaalisessa mediassa. Tutkielmassa käydään läpi brändiin ja sosiaaliseen mediaan liittyvät käsitteet ja perehdytään sosiaalisen median vaikutuksiin brändinhallinnassa. ...
  • Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät 

    Laurén, Miitta (2021)
    Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian ...
  • 'You really are a great big sister’ : parasocial relationships, credibility, and the moderating role of audience comments in influencer marketing 

    Reinikainen, Hanna; Munnukka, Juha; Maity, Devdeep; Luoma-aho, Vilma (Taylor & Francis, 2020)
    This study examines the moderating role of audience comments in influencer marketing. A YouTube vlog entry by a social media influencer featuring the endorsement of a brand was studied, and an experimental design featuring ...
  • Social media usage among generation Z in a sport event 

    Heiskanen, Elina (2022)
    Social media in today’s world continues to grow its popularity. Its use is no more limited to a specific time or place making it a new element in everything that we do. This Master’s Thesis examines social media use in a ...
  • Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin 

    Pyykkö, Eveliina (2022)
    Tässä kvalitatiivisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa selvitettiin vaikuttajamarkkinoinnin toimivuutta vastuullisuusviestinnän työkaluna sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre