Differenzierende Aufgaben zu unregelmäßigen Verben im A-Deutsch- und A-Englischunterricht in der Sekundarstufe : Materialpaket
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän maisterintutkielman pääsisältö on sen liitteessä oleva materiaalipaketti, joka sisältää eriyttävää oppimateriaalia yläkoulun A-saksan ja A-englannin opetukseen kielioppiteemasta epäsäännölliset verbit. Tutkielmassa
käsiteltäviin aiheisiin lukeutuvat opetuksen eriyttäminen, suomalainen koulu- ja kieltenopetusjärjestelmä
tavoitteineen sekä kielioppiopetuksen pedagogiikka. Tutkielman laatiminen aloitettiin syksynä 2022 ja saatettiin
päätökseen syksynä 2023.
Eriyttäminen, joka toimii tutkielman pedagogisena teoriapohjana, voidaan määritellä oppijoiden yksilöllisyyden
huomioimiseksi, joka näkyy jokaisella opetuksen ja koulunkäynnin osa-alueella. Opettaja voi eriyttää muun muassa opetusmenetelmiään, opetustilaa, oppimateriaalia ja arviointia. Eriyttämistä edellytetään opettajilta valtiollisessa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, myös osana kieltenopetusta. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mainitaan myös eriyttämisen olevan kahdensuuntaista: sekä edistyneemmille että heikommille oppijoille on mahdollistettava oppimisen eteneminen.
Tutkielman liitteessä oleva materiaalipaketti sisältää kaksi tehtäväkokonaisuutta, jotka käsittelevät epäsäännöllisiä verbejä. Toinen kokonaisuus on tarkoitettu A-saksan opetukseen, toinen A-englannin opetukseen yläkoulussa. Tehtävät alkavat tunnistavalta tasolta ja etenevät tuottamiseen tarjoten joka vaiheessa vaihtoehtoisia ja eritasoisia työtapoja oppijoille. Tämä tekee oppimateriaalista eriyttävää. Tavoitteena on lopulta, että oppijat pystyvät tuottamaan kieltä luovasti.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Handlungsorientierte Grammatik : Ein Materialpaket zur Wortstellung für den finnischen DAF-Unterricht auf B1-Sprachniveau
Lehti, Senni (2023)Toiminnallisuus on tällä hetkellä pedagogiikassa pinnalla oleva käsite. Tässä kandidaatintutkielmassa kehitellään lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen opetusmateriaalipaketti, joka yhdistää kieliopin kertauksen ja ... -
Wortschatzerweiterung mit Chunks : Materialpaket für B1-Schwedisch und B2-Deutsch
Lepistö, Taru (2020)Tämä maisterintutkielma keskittyy sanaston oppimiseen ja opettamiseen. Sanaston opiskelun yhteydessä voidaan hyödyntää sanaketjuja, joiden avulla opittua sanastoa voidaan tehokkaasti tallentaa muistiin. Teoriaosuudessa ... -
Zur Verwendung der Verben einschenken und eingießen im heutigen Deutsch
Parviainen, Sarita (2020)Saksan kielen kuten muidenkin kielten kielioppi rakentuu verbien ympärille. Vieraan kielen oppijan näkökulmasta lähimerkitykselliset verbit ovat erityinen oppimishaaste, koska ne esitetään sanakirjoissa usein toinen toistensa ... -
Handlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2
Laitila, Reetta (2023)Tässä maisterintutkielmassa painottuvat toiminnallinen oppiminen, yhteistoiminnallisuus ja toimijuus. Toiminnallinen oppiminen on yhä keskeisempi ilmiö opetuksessa. Toiminnallinen oppiminen voidaan määritellä monin eri ... -
Deutsch lernen mit Escape-Room-Spiel : ein handlungsorientiertes Materialpaket für den A2-Deutschunterricht in der finnischen Gesamtschule
Lehmusvirta, Anna-Maria (2024)Toiminnalliset opetusmenetelmät ovat viime vuosina olleet puheenaiheena pedagogisella kentällä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Toiminnallisuudessa keskeistä on oppijan aktiivinen rooli ja oppilasta motivoivat työskentelymuodot. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.