Deutsch lernen mit Escape-Room-Spiel : ein handlungsorientiertes Materialpaket für den A2-Deutschunterricht in der finnischen Gesamtschule
Tekijät
Päivämäärä
2024Toiminnalliset opetusmenetelmät ovat viime vuosina olleet puheenaiheena pedagogisella kentällä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Toiminnallisuudessa keskeistä on oppijan aktiivinen rooli ja oppilasta motivoivat työskentelymuodot. Tässä tutkielmassa esitellään toiminnallisuuden käsitettä ja tutustutaan tarkemmin toiminnallisuuden kentän pedagogisiin menetelmiin: seikkailu- ja elämyspedagogiikkaan ja pelillisiin menetelmiin. Tässä työssä keskitytään toiminnallisiin menetelmiin alakoulun kieltenopetuksessa.
Tässä tutkielmassa on luotu materiaalipaketti A2-saksan kielen tunneille alakoulun neljännelle tai viidennelle luokalle. Materiaalille on tarve, koska valinnaisille kielille, kuten saksalle, on valmista toiminnallista materiaalia saatavilla toistaiseksi vain vähän. Materiaalipaketti koostuu pakopelistä, opettajan ohjeesta ja oppilaille ääneen luettavasta taustatarinasta. Pelissä on yhteensä kahdeksan tehtävää, jotka oppilaiden on tarkoitus ratkaista mahdollisimman nopeasti. Kaikki tehtävät sijoittuvat taustatarinan maailmaan: luokkaretkelle Hampuriin. Pelissä käsitellyt teemat tulevat lähelle oppilaiden omaa kokemusmaailmaa, mikä tekee pelistä autenttisen materiaalin. Pakopelissä oppilaat työskentelevät pienissä ryhmissä. Ryhmät keräävät tehtävistä koodivärejä koodinpurkupalettiin. Peli perustuu SanomaPron oppikirjan Los geht’s 1 sisältöihin, ja siinä kerrataan aiemmin opittua saksankielistä sanastoa toiminnallisten tehtävien kautta. Pelissä korostuvat saksankielisen sanaston hallinnan lisäksi erityisesti yhteistyö- ja ongelmanratkaisutaidot. Materiaalin tavoitteena on edistää oppimista innostavan elämyksen myötä. Peli on mahdollista toteuttaa koulun ympäristössä ilman suuria ennakkovalmisteluja.
Pedagogisen pakopelin suunnittelussa on otettu huomioon työn teoreettinen viitekehys, perusopetuksen opetussuunnitelman kriteerit vieraan A-kielen opetukselle sekä opetushallituksen E-materiaalille asettamat kriteerit. Lopputulosta on arvioitu näiden kriteerien pohjalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Die Brüder Grimm und ihre Märchen : ein handlungsorientiertes Materialpaket für den finnischen DaF-Unterricht auf B2-Niveau
Niskanen, Meri (2021)Grimmin veljesten sadut ovat maailmanlaajuisesti tunnettuja ja tärkeä osa saksalaista kulttuuria. Tämä kandidaatintutkielma on toiminnallinen materiaalipaketti saksan kielen opetukseen B2-kielenä yläkoulussa. Materiaalipaketti ... -
Handlungsorientierte Grammatik : Ein Materialpaket zur Wortstellung für den finnischen DAF-Unterricht auf B1-Sprachniveau
Lehti, Senni (2023)Toiminnallisuus on tällä hetkellä pedagogiikassa pinnalla oleva käsite. Tässä kandidaatintutkielmassa kehitellään lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen opetusmateriaalipaketti, joka yhdistää kieliopin kertauksen ja ... -
Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
Laitila, Reetta (2020)Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni ... -
"Toll, weil ich Deutsch lernen durfte" : Erfahrungen der Schüler der 1. und 2. Klasse der finnischen Grundschule mit der deutschsprachigen Sprachdusche
Pynnönen, Johanna (2012)Tämän tutkimuksen aiheena ovat 1. ja 2. luokkalaisten suomalaisten oppilaiden kokemukset saksan kielen kielisuihkutuksesta. Kielisuihkutus on vieraskielisen opetuksen muoto, jonka aikana oppilaat tutustuvat yhteen tai ... -
Handlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2
Laitila, Reetta (2023)Tässä maisterintutkielmassa painottuvat toiminnallinen oppiminen, yhteistoiminnallisuus ja toimijuus. Toiminnallinen oppiminen on yhä keskeisempi ilmiö opetuksessa. Toiminnallinen oppiminen voidaan määritellä monin eri ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.