Zur Verwendung der Verben einschenken und eingießen im heutigen Deutsch
Tekijät
Päivämäärä
2020Saksan kielen kuten muidenkin kielten kielioppi rakentuu verbien ympärille. Vieraan kielen oppijan
näkökulmasta lähimerkitykselliset verbit ovat erityinen oppimishaaste, koska ne esitetään sanakirjoissa
usein toinen toistensa synonyymeinä. Verbeillä saattaa kuitenkin olla eroja esimerkiksi merkityksissä,
vivahteissa, käyttötaajuuksissa, alueellisuudessa sekä käyttöyhteyksissä. Sanakirjoissa olisi tarpeen
kiinnittää erityistä huomiota siihen, että kielenoppija osaa valita kulloinkin tarkoituksenmukaisen
vaihtoehdon eli tunnistaa käyttöyhteyteydet, jotka ovat molemmille verbeille yhteisiä, mutta myös
sellaiset, jotka erottavat verbit toisistaan.
Tässä kandidaatintutkielmassa selvitetään lähimerkityksisten verbien - einschenken ja eingießen -
käyttötapoja. Tutkimuksessa vertaillaan keskenään eri sanakirjalähteiden tarjoamia kuvauksia näiden
verbien merkityksistä sekä käytöistä. Sen jälkeen sanakirjatietoja vertaillaan todelliseen kielenkäyttöön
korpusanalyysin (DeReKo) avulla. Lopuksi pohditaan sitä, miten sanakirjojen kuvauksia voisi kehittää,
jotta ne palvelisivat paremmin kielen oppijan tietotarpeita.
Sanakirjavertailu osoittaa eri lähteiden välillä huomattavia eroja sen suhteen, millaisia merkityksiä ja
käyttötapoja ne näille verbeille tunnistavat. Korpusanalyysin tuottama kvantitatiivinen tieto eri
käyttötapojen yleisyydestä puolestaan auttaa tunnistamaan verbien väliset keskeiset käyttöerot, jotka
sanakirjoissa olisi nykyistä paremmin tarpeen huomioida. Tulokset vahvistavat verbien väliseksi
semanttiseksi suhteeksi osittaissynonymian. Yhteisten merkitysten ja käyttötapojen lisäksi verbeillä on
selkeästi tunnistettavia omia käyttötapojaan, joissa ne eivät ole vaihdettavissa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
HAVAITA- ja HUOMATA-kvasirakenteiden kollokaatit ja lähisynonymia Suomi24-keskusteluissa
Kumpulainen, Aaro (2021)Tutkin maisterintutkielmassani HAVAITA- ja HUOMATA-kvasirakenteiden (esim. on havaitsevinaan, olen huomaavinani jne.) merkitseviä kollokaatteja ja lähisynonymiaa korpuslingvistiikan ja tilastollisten menetelmien avulla. ... -
Differenzierende Aufgaben zu unregelmäßigen Verben im A-Deutsch- und A-Englischunterricht in der Sekundarstufe : Materialpaket
Kukkola, Eeva-Kaisa (2023)Tämän maisterintutkielman pääsisältö on sen liitteessä oleva materiaalipaketti, joka sisältää eriyttävää oppimateriaalia yläkoulun A-saksan ja A-englannin opetukseen kielioppiteemasta epäsäännölliset verbit. Tutkielmassa ... -
Tippua-, pudota- ja tipahtaa-verbien merkitys ja käyttö : onko väliä, tippuuko vai putoaako isoäidin perintövaasin?
Koivunen, Henna (2021)Tutkimus käsittelee tippua-, pudota- ja tipahtaa-verbien merkitystä ja käyttöyhteyksiä tarkastelemalla niiden saamia määritelmiä ja niille annettuja käyttöyhteyksiä sanakirjoissa 1700-luvulta nykypäivään synkronisesta ja ... -
Adverbien täysin ja kokonaan kollokaatit ja semanttinen prosodia
Kangas, Akseli (2018)Tutkielmani käsittelee lähisynonyymisten adverbien täysin ja kokonaan kollokaateissa ja semanttisessa prosodiassa ilmeneviä eroja ja yhtenäisyyksiä. Kollokaateilla tarkoitetaan tutkittavien sanojen tekstuaalisessa ... -
Kein Event, sondern ein Happening : zur Bedeutung und Verwendung der beiden Anglizismen in der deutschen Sprache
Koivula, Maria (2020)Kieli kehittyy jatkuvasti ja ottaa vaikutteita muista kielistä. Esimerkiksi globalisoitumisen ja teknologian kehittymisen myötä englannin kielen merkitys maailmalla on vain kasvanut. Englannin kielestä lainataan toisiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.