Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMertala, Pekka
dc.contributor.authorKarkinen, Mervi
dc.contributor.authorKokki, Sirja
dc.date.accessioned2023-11-23T06:17:47Z
dc.date.available2023-11-23T06:17:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92025
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta. Tutkimuksessa etsittiin vastausta seuraavaan tutkimuskysymykseen: “Millaisia kokemuksia luokanopettajilla on työn rajaamisesta?” Aiheen valintaa ohjasi ajankohtainen tilanne opetusalalla, jolla työajat ovat epäselviä ja työn rajaamiseen liittyy haasteita. Otanta rajattiin luokanopettajiin, koska heidän ammatti-ryhmässään työpäivien rakenne on pääosin samankaltainen. Tutkimuksen lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla 11 luokanopettajana työskennellyttä henkilöä. Haastattelut toteutettiin Zoom-videosovelluksen avulla helmi-huhtikuussa 2023. Aineiston analyysissa hyödynnettiin Liinamaan (2014) sekä Toikkasen ja Virtasen (2018) kuvailevan fenomenologisen analyysin mallia, jotka pohjautuvat Perttulan (1995) fenomenologisen psykologian analyysimalliin. Tutkimus osoitti, että opettaja kokee olevansa työssään ikään kuin kahden tulen välissä, sillä työn rajaaminen tapahtuu autonomian ja tunnollisuuden välimaastossa. Tunnollisuudella oli merkitystä opettajan suhtautumiseen työhönsä ja työntekoonsa. Työn rajaaminen vaatii yksilön vastuuta, mutta autonomia antaa vapauden sen toteuttamiseen. Työolosuhteet puolestaan luovat raamit työn rajaamiselle. Koska työn rajaamisen vastuu vaikutti olevan opettajalla, haastateltavat pohtivat, voisiko opettajankoulutus tai työnantaja valmistaa opettajia rajaamaan työtään, tai voisiko ohjeistusta selkeyttää. Asia oli heidän mielestään merkittävä alan tulevaisuuden ja vetovoiman kannalta.fi
dc.format.extent68
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherrajaaminen
dc.titleLuokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311238041
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysokokemukset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright