Luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
2023:38 | 2024:185 | 2025:10
Tässä tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta. Tutkimuksessa etsittiin vastausta seuraavaan tutkimuskysymykseen: “Millaisia kokemuksia luokanopettajilla on työn rajaamisesta?” Aiheen valintaa ohjasi ajankohtainen tilanne opetusalalla, jolla työajat ovat epäselviä ja työn rajaamiseen liittyy haasteita. Otanta rajattiin luokanopettajiin, koska heidän ammatti-ryhmässään työpäivien rakenne on pääosin samankaltainen.
Tutkimuksen lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla 11 luokanopettajana työskennellyttä henkilöä. Haastattelut toteutettiin Zoom-videosovelluksen avulla helmi-huhtikuussa 2023. Aineiston analyysissa hyödynnettiin Liinamaan (2014) sekä Toikkasen ja Virtasen (2018) kuvailevan fenomenologisen analyysin mallia, jotka pohjautuvat Perttulan (1995) fenomenologisen psykologian analyysimalliin. Tutkimus osoitti, että opettaja kokee olevansa työssään ikään kuin kahden tulen välissä, sillä työn rajaaminen tapahtuu autonomian ja tunnollisuuden välimaastossa. Tunnollisuudella oli merkitystä opettajan suhtautumiseen työhönsä ja työntekoonsa. Työn rajaaminen vaatii yksilön vastuuta, mutta autonomia antaa vapauden sen toteuttamiseen. Työolosuhteet puolestaan luovat raamit työn rajaamiselle.
Koska työn rajaamisen vastuu vaikutti olevan opettajalla, haastateltavat pohtivat, voisiko opettajankoulutus tai työnantaja valmistaa opettajia rajaamaan työtään, tai voisiko ohjeistusta selkeyttää. Asia oli heidän mielestään merkittävä alan tulevaisuuden ja vetovoiman kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29788]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien kokemuksia lapsen surun kohtaamisesta koulussa
Sokura, Mari (2018)Tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia lapsen surusta koulussa ja sitä, kuinka he ovat surun käsittelyn kokeneet. Tavoitteena on saada kuva luokanopettajien valmiuksista kohdata sureva lapsi ja siitä, ... -
Maahanmuuttajaoppilaan opettamisen rikkaus ja raskaus : perusopetuksen 1.-6.-luokan luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta yleisopetuksen luokassa
Jauhiainen, Niina; Luostarinen, Sirpa (2004) -
Tätä mää oon halunnu tehdä aina : pitkän työuran tehneiden luokanopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta
Kaarna, Jussi; Rahja, Satu (2012) -
”Lisää aikuisia, käsiä, silmiä, korvia ja aikaa!” : luokanopettajien kokemuksia työtyytyväisyydestä ja työtä kuormittavista tekijöistä
Ketonen, Tilla; Tajakka, Niina (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien työtyytyväisyyttä ja työtyytymättömyyttä. Tutkimme millaiseksi luokanopettajat kokevat työtyytyväisyytensä, millaiset tekijät kuormittavat luokanopettajia heidän ... -
”Joka osa-alueella vois olla parempi ja sillee” : minäpystyvyyden kokemuksia luokanopettajien tieto- ja viestintäteknologisesta osaamisesta
Kälviä, Matti; Krook, Roy (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia minäpystyvyyden kokemuksia luokanopettajilla on heidän omasta tieto- ja viestintäteknologisesta osaamisestaan. Tutkimuksessa pyrittiin lisäksi etsimään niitä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.