Luokasta läppärille : luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Maaliskuussa 2020 Suomen alakouluissa siirryttiin pääasiassa etäopetukseen parin päivän varoajalla COVID-19-pandemian takia, jolloin monet luokanopettajat joutuivat yllättäen toimimaan ensi kertaa etäopettajina. Tutkimukseni tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetusajasta. Lisäksi tavoitteenani oli tarkastella etäopetuksen tuomista muutoksista selviytymistä resilienssin käsitteen avulla. Tämä laadullinen tutkimus kiinnittyy hermeneuttis-fenomenologiseen tieteenfilosofiaan. Aineistoni koostuu luokanopettajilta keräämistäni seitsemästä kirjoitelmasta, jotka analysoin laadullisella sisällönanalyysillä. Toteutin tutkimukseni teoriaohjaavalla analyysillä ja käytin toisen tutkimuskysymykseni teoreettisena analyysityökaluna sovellettuja resilienssin kehitystekijöitä. Luokanopettajat kokivat kevään 2020 etäopetusajan vaihtelevasti helpoksi tai rankaksi kokemukseksi, mutta jälkeenpäin tarkasteltuna kukaan ei tuonut ilmi, että etäopetuksesta olisi seurannut jotain negatiivista. Muutoksista johtuvia haasteita kokeneet opettajat toivat enemmän esille etäopetuksesta seuranneita positiivisia huomioita. Monia haasteita kokenut opettaja onkin mahdollisesti kohdannut useammin sellaisia tilanteita, joissa hänen resilienssinsä on voinut kehittyä. Tutkimustulosteni pohjalta luokanopettajien voi olla jatkossa helpompaa toimia tarvittaessa etäopettajina. Tulosten avulla opettajien tulisikin reflektoida omia vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan resilienssin näkökulmasta, jotta tulevaisuudessa he pystyisivät varautumaan entistä paremmin työssä kohtaamiinsa yllättäviin muutoksiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29649]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta
Kariuki, Mira (2024)Tämän tutkimuksen avulla tarkastellaan digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään 2020 etäopetusajasta. Tutkimus käsittelee 4.-6. luokkien luokanopettajien käyttämiä toimintatapoja ja sähköisten ... -
Luokanopettajien käsityksiä kevään 2020 poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikaisesta etäopetuksesta ja sen merkityksestä opettajan työhön
Alanko, Janina (2021)Tässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä kevään 2020 poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikaisesta etäopetuksesta. Opettajat joutuivat luomaan uusia tapoja opettaa verkkoyhteyksillä. Tutkielmassa ... -
Tuen tarjonnan kestävät käytännöt perusopetuksen muuttuneessa oppimisympäristössä : selviytymisestä resilienssiin kevään 2020 poikkeusoloissa
Hämeenaho, Pilvi; Sainio, Miia; Aro, Tuija; Poikkeus, Anna-Maija; Torppa, Minna; Tuomiranta, Henna; Valtonen, Heli (Niilo Mäki Instituutti, 2022)Kevään 2020 poikkeusolot ja etäkoulu toivat suuria muutoksia opetukseen ja sen tukeen. ja tuen tarjontaan suomalaisissa kouluissa. Osalle tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevista lapsista etätyöskentely oli vaikeaa, ... -
Psykososiaalisen hyvinvoinnin heijastuminen oppilaiden kokemuksiin kevään 2020 etäopetuksesta
Pöysä, Sanni; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan alakouluikäisten oppilaiden kokemuksia etäopetuksesta koronapandemian alussa keväällä 2020. Tutkimuksen aineistona käytettiin 46 neljäsluokkalaisen oppilaan teemahaastatteluista tehtyjä ... -
Jännittääkö opettaja? : luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia jännittämisestä
Autio, Anniina (2012)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaista on luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien jännittäminen työhön ja opiskeluun liittyvissä tilanteissa heidän itsensä kokemana. Tutkimukseen osallistui 40 luokanopettajaa ...