”Joka osa-alueella vois olla parempi ja sillee” : minäpystyvyyden kokemuksia luokanopettajien tieto- ja viestintäteknologisesta osaamisesta
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia minäpystyvyyden kokemuksia luokanopettajilla on heidän omasta tieto- ja viestintäteknologisesta osaamisestaan. Tutkimuksessa pyrittiin lisäksi etsimään niitä minäpystyvyyden kokemuksia, jotka edesauttavat TVT:n opetuskäyttöä ja sitä haastavia tekijöitä.
Tutkimuksen filosofisena viitekehyksenä oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimustraditio ja taustateoriana tutkimuksessamme hyödynsimme minäpystyvyysteoriaa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla puolistrukturoidun haastattelun avulla neljää luokanopettajaa Uudeltamaalta ja Pohjanmaalta. Aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttista analyysia mukaillen. Analyysissä aineisto litteroitiin aluksi kirjalliseen muotoon, jonka jälkeen aineisto teemoiteltiin haastateltavien kokemuksista nousseiden merkitysten sekä tutkimuskysymysten mukaisesti.
Tutkimus osoitti, että luokanopettajien myönteiseen minäpystyvyyden kokemukseen omasta TVT-osaamisesta vaikuttivat heidän innokkuutensa TVT:n käyttöä kohtaan sekä halu kehittää omaa osaamistaan. Myös onnistumisen kokemukset edesauttoivat myönteisen minäpystyvyyden syntymistä omasta osaamisesta. TVT:n opetuskäyttöä edistäviä tekijöitä olivat koulun myönteinen TVT-kulttuuri, oma innokkuus sekä laitteiden määrä ja saatavuus. Minäpystyvyyttä haastavia tekijöitä olivat teknologian nopea kehittyminen, tilojen puute ja suuret ryhmäkoot sekä tekniset ongelmat. Tulokset osoittivat, että myönteiset kokemukset TVT-osaamisesta ovat yhteydessä TVT:n käyttöön, joka vahvistaa luokanopettajien myönteistä kokemusta omasta minäpystyvyydestä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23417]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä
Holopainen, Heidi; Päivinen, Emmi-Maria (2020)Yhteiskunnan jatkuvat muutokset asettavat uusia vaatimuksia opettajan työlle ja osaamiselle. Laajat vaatimukset luovat uusia tarpeita opettajan ammatillisen osaamisen kehittymiselle. Opettajan ammatilliselle osaamiselle ... -
"Kyllä te tiedätte mitä te teette" : luokanopettajaopiskelijoiden ja yliopistonopettajien ajatuksia ja kokemuksia laaja-alaisesta osaamisesta POM-opinnoissa
Haapamäki, Saara; Kojo, Saara-Maija (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia luokanopettajaopiskelijoilla ja yliopistonopettajilla on laaja-alaisesta osaamisesta sekä miten vastaajat kokevat laaja-alaisen osaamisen POM-opinnoissa. ... -
Media osana minäpystyvyyden rakentumista : koulumaailmaan liittyvät sisällöt eri medioissa ja niiden merkitys luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyydelle
Kaitajärvi, Pinja (2021)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajaopiskelijoilla on koulumaailmaan liittyvistä sisällöistä eri medioissa. Tämän lisäksi tavoitteena oli selvittää mitä nämä sisällöt merkitsevät ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ... -
Kontekstuaalis-pedagoginen oppimiskäsitys uskonnonopetuksessa : luokanopettajien kokemuksia
Untamala, Päivi (2015)