University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

”Joka osa-alueella vois olla parempi ja sillee” : minäpystyvyyden kokemuksia luokanopettajien tieto- ja viestintäteknologisesta osaamisesta

Thumbnail
View/Open
1.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kälviä, Matti |
Krook, Roy
Date
2021
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia minäpystyvyyden kokemuksia luokanopettajilla on heidän omasta tieto- ja viestintäteknologisesta osaamisestaan. Tutkimuksessa pyrittiin lisäksi etsimään niitä minäpystyvyyden kokemuksia, jotka edesauttavat TVT:n opetuskäyttöä ja sitä haastavia tekijöitä. Tutkimuksen filosofisena viitekehyksenä oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimustraditio ja taustateoriana tutkimuksessamme hyödynsimme minäpystyvyysteoriaa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla puolistrukturoidun haastattelun avulla neljää luokanopettajaa Uudeltamaalta ja Pohjanmaalta. Aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttista analyysia mukaillen. Analyysissä aineisto litteroitiin aluksi kirjalliseen muotoon, jonka jälkeen aineisto teemoiteltiin haastateltavien kokemuksista nousseiden merkitysten sekä tutkimuskysymysten mukaisesti. Tutkimus osoitti, että luokanopettajien myönteiseen minäpystyvyyden kokemukseen omasta TVT-osaamisesta vaikuttivat heidän innokkuutensa TVT:n käyttöä kohtaan sekä halu kehittää omaa osaamistaan. Myös onnistumisen kokemukset edesauttoivat myönteisen minäpystyvyyden syntymistä omasta osaamisesta. TVT:n opetuskäyttöä edistäviä tekijöitä olivat koulun myönteinen TVT-kulttuuri, oma innokkuus sekä laitteiden määrä ja saatavuus. Minäpystyvyyttä haastavia tekijöitä olivat teknologian nopea kehittyminen, tilojen puute ja suuret ryhmäkoot sekä tekniset ongelmat. Tulokset osoittivat, että myönteiset kokemukset TVT-osaamisesta ovat yhteydessä TVT:n käyttöön, joka vahvistaa luokanopettajien myönteistä kokemusta omasta minäpystyvyydestä. ...
Keywords
minäpystyvyys kokemukset tieto- ja viestintätekniikka luokanopettajat osaaminen opetusteknologia motivaatio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112175999

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23417]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä 

    Holopainen, Heidi; Päivinen, Emmi-Maria (2020)
    Yhteiskunnan jatkuvat muutokset asettavat uusia vaatimuksia opettajan työlle ja osaamiselle. Laajat vaatimukset luovat uusia tarpeita opettajan ammatillisen osaamisen kehittymiselle. Opettajan ammatilliselle osaamiselle ...
  • "Kyllä te tiedätte mitä te teette" : luokanopettajaopiskelijoiden ja yliopistonopettajien ajatuksia ja kokemuksia laaja-alaisesta osaamisesta POM-opinnoissa 

    Haapamäki, Saara; Kojo, Saara-Maija (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia luokanopettajaopiskelijoilla ja yliopistonopettajilla on laaja-alaisesta osaamisesta sekä miten vastaajat kokevat laaja-alaisen osaamisen POM-opinnoissa. ...
  • Media osana minäpystyvyyden rakentumista : koulumaailmaan liittyvät sisällöt eri medioissa ja niiden merkitys luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyydelle 

    Kaitajärvi, Pinja (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajaopiskelijoilla on koulumaailmaan liittyvistä sisällöistä eri medioissa. Tämän lisäksi tavoitteena oli selvittää mitä nämä sisällöt merkitsevät ...
  • Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla 

    Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...
  • Kontekstuaalis-pedagoginen oppimiskäsitys uskonnonopetuksessa : luokanopettajien kokemuksia 

    Untamala, Päivi (2015)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre