Luokanopettajien kokemuksia lapsen surun kohtaamisesta koulussa
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia lapsen surusta koulussa ja sitä, kuinka he ovat surun käsittelyn kokeneet. Tavoitteena on saada kuva luokanopettajien valmiuksista kohdata sureva lapsi ja siitä, tarvitsevatko he tukea tai koulutusta surun kohtaamiseen.
Tutkimusasetelma on kvalitatiivinen ja se perustuu fenomenologiaan. Tutkimuksen aineistona on kolme luokanopettajan kirjoitelmaa ja yksi luokanopettajan haastattelu. Aineiston analysointiin on käytetty fenomenologista merkitysanalyysia.
Luokanopettajien kokemusten mukaan lapsi tulee kouluun pian menetyksensä jälkeen, jolloin on tarpeen pohtia, kuinka surusta kerrotaan muulle luokalle. Luokanopettajien kokemuksissa lapset reagoivat suruun hyvin eri tavoin ja on yksilökohtaista, kuinka lapsi haluaa surustaan kerrottavan. Luokanopettajat kokevat, että konkreettisuus on tärkeää siinä, kuinka surua käsitellään ja kuinka sureva lapsi kohdataan koulussa. Sovitut käytännöt ja toimintamallit auttavat luokanopettajien mukaan tilanteessa selviytymisessä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että luokanopettajat tarvitsevat rohkaisua ja tukea surevan lapsen kohtaamiseen. Siksi luokanopettajakoulutus voisi sisältää siihen liittyviä kursseja.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23424]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Se ei ole aivan mikä tahansa ihmissuhde" : luokanopettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä
Liukko, Sanni (2013)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä. Tutkimuskysymysten mukaisesti tutkimuksessa selvitettiin opettaja-oppilassuhteessa ... -
Kyläkoulu lapsen silmin : oppilaiden kokemuksia koulustaan
Rytkönen, Laura (2010)Tutkimukseni lähti kiinnostuksesta kyläkouluja ja niiden erityispiirteitä kohtaan. Tavoitteekseni muodostui selvittää tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa, miten oppilaat kokevat kyläkoulunsa; millaisia asioita korostetaan, ... -
Maahanmuuttajaoppilaan opettamisen rikkaus ja raskaus : perusopetuksen 1.-6.-luokan luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta yleisopetuksen luokassa
Jauhiainen, Niina; Luostarinen, Sirpa (2004) -
Voimavara vai kuormitustekijä? : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin
Hytönen, Tiina; Karhunen, Johanna (2013)Tiina Hytönen ja Johanna Karhunen. 2013. Voimavara vai kuormitustekijä? Luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia
Meriläinen, Sanna; Rauhala, Asta (2013)Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista koulunkäynninohjaajan ja luokanopettajan yhteistyö yleisopetuksen luokassa on ja onko siinä piirteitä jaetusta asiantuntijuudesta. Lisäksi halusimme tutkia, millainen asema ...