University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kuitunen, Iris
Date
2022
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi vuotta työkokemusta luokanopettajaksi valmistumisen jälkeen (n = 5) sekä asiantuntijaluokanopettajat, joilla oli yli 10 vuotta työkokemusta luokanopettajana (n = 4). Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin laadullisen fenomenologisen avoimen haastattelun kautta, ja se koostui viiden aloittavan opettajan ja neljän asiantuntijaopettajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisella analyysillä. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajat kokivat inkluusion haastavaksi, jos riittäviä resursseja ei ollut. Toisaalta aloittavat opettajat kokivat epävarmuutta ja riittämättömyyden tunnetta työssään, mutta asiantuntijaopettajat olivat tietoisia omista taidoistaan. Erityisopettajien kanssa toteutettu yhteistyö mahdollisti erityisen tuen oppilaan riittävän tukemisen ja yhteistyön merkitys korostui. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että luokanopettajat tiedostavat inkluusion toimintaperiaatteet hyvin, mutta sen toteuttamista pidetään haastavana etenkin riittämättömien resurssien vuoksi. Luokanopettajien osaamista tulisi lisätä inkluusion osalta ja opettajia tulisi täydennyskouluttaa runsaammin. ...
Keywords
fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus erityinen tuki inkluusio luokanopettajat opettajat asiantuntijuus opettajuus ammatillinen kehitys kokemukset opettajankoulutus erityisopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204212341

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Heterogeeniset yleisopetuksen luokat tuovat opettajan työhön haasteellisuutta : luokanopettajien käsityksiä erityistä tukea tarvitsevista oppijoista 

    Hyyppä, Kati (2009)
  • Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla 

    Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...
  • Oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetistä 

    Ojala, Saija; Välisaari, Jouni; Lundell, Jan (Valtakunnallinen LUMA-keskus, 2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetista, sen muodostumisesta ja kehittämisestä. Tutkimus pohjautuu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteisiin. Oppilaiden ...
  • Maahanmuuttajaoppilaan opettamisen rikkaus ja raskaus : perusopetuksen 1.-6.-luokan luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta yleisopetuksen luokassa 

    Jauhiainen, Niina; Luostarinen, Sirpa (2004)
  • Luokanopettajien aikuiskoulutuksen opiskelijoiden kokemuksia koulutuksesta 

    Uusi-Ranta, Katri (2008)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre