Suomi toisena kielenä -oppija ainereaalin kirjoittajana ylioppilaskokeessa
Nissilä, L., Reiman, N., Vaarala, H., & Leontjev, D. (2023). Suomi toisena kielenä -oppija ainereaalin kirjoittajana ylioppilaskokeessa. In N. Hynninen, I. Herneaho, E. Sippola, J. Isosävi, & M. Yang (Eds.), Kieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participation (pp. 72-106). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLAn vuosikirja, 2023. https://doi.org/10.30661/afinlavk.127355
Julkaistu sarjassa
AFinLAn vuosikirjaPäivämäärä
2023Oppiaine
KieletSoveltava kielentutkimus (profilointiala)Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöSoveltava kielentutkimusKielikoulutuspolitiikan verkostoSuomen kieliMonilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessaMonitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimusLanguagesApplied language studies for the changing society (profiling area)School of WellbeingApplied language studiesFinnish Network for Language Education PoliciesFinnishMultiliteracies for social participation and in learning across the life spanMultidisciplinary research on learning and teachingTekijänoikeudet
© Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry 2023
Artikkeli käsittelee S2-kokelaiden suoriutumista ylioppilaskokeen ainereaalissa (biologiassa ja fysiikassa). Tavoitteena on selvittää, miten opiskelijoiden S2-kokeessa suoriutuminen ennustaa kokelaiden ainereaalin suorituksia. Tutkimuksemme keskiössä on kielen ja sisällön suhde tiedonalojen kielessä. Tutkimuksen aineisto koostuu Ylioppilastutkintolautakunnasta saaduista tilastotiedoista vuosien 2006 ja 2021 suomi toisena kielenä -kokeesta ja reaaliaineiden (biologia ja fysiikka) kokeista. Lisäksi on hyödynnetty S2-kokelaiden biologian ja fysiikan kokeen vastauksia samoilta vuosilta. Tutkimuksessa on käytetty määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Lineaariset regressiot paljastivat, että S2-kokelaiden L2-kirjoittamisen ja/tai -lukemisen taito ennusti heidän menestymistään biologiassa ja fysiikassa. Tuloksia tukee teoriaohjaava sisällönanalyysi, jossa analysoimme opiskelijoiden S2-vastauksia sekä biologian ja fysiikan vastauksia kognitiivisten diskurssifunktioiden avulla. Tulokset lisäävät tietoa lukio-opetuksen ja ylioppilaskokeen kehittämiseksi ja siten maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden osallisuuden vahvistamiseksi korkeakoulutuksessa.
...
This article focuses on the performance of Finnish as a second language (L2) examinees in the Finnish Matriculation Examination (ME). We explore whether and in what ways students’ L2 reading and writing performance predicts their examination performance in selected subjects in the natural sciences (biology and physics). Our study focuses on the relationship between language and content in disciplinary literacy. The data, obtained from the Matriculation Examination Board, consist of students’ ME performances in 2006 and 2021. The study is a mixedmethods study. We first conducted linear regressions, which showed that the students’ L2 writing and/or reading performance predicted their performance in the biology and physics exams. We then interpreted these results with reference to a qualitative analysis of the students’ responses to the biology and physics exam tasks. Our results have implications for the development of upper secondary education and the ME and thus for strengthening the participation of students with an L2 background in higher education.
...
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-76-2Kuuluu julkaisuun
Kieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participationISSN Hae Julkaisufoorumista
2343-2608Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/194269593
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monikielisenä ylioppilaskokeessa : S2-opiskelijoiden menestyminen matematiikan, reaaliaineiden ja vieraiden kielten kokeissa
Haimilahti, Eeva (2021)Tutkimukseni on poikkileikkaava kokonaistutkimus suomi toisena kielenä (S2) -oppimäärää opiskelevien lukiolaisten menestymisestä ylioppilastutkinnossa. Tutkimuskysymykseni ovat, onko äidinkielen ja kirjallisuuden arvosanalla ... -
Aikuiset S2-lukutaito-oppijat digitaalisten tekstien äärellä
Törmänen, Sanni (2021)Tutkielmassani tarkastelen aikuisten S2-lukutaito-oppijoiden digitaalisia tekstitaitoja, jotka ovat tämän päivän tietoyhteiskunnassa perinteisen luku- ja kirjoitustaidon ohella tärkeitä kansalaistaitoja. Aikuiset ... -
Puhelinvastaajaäänitteisiin liittyviä kuunteluharjoituksia aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksessa käytettäväksi : tarvekartoitus, oppimateriaali ja kokeilu
Kärki, Katja (2014)Tutkimusta aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksesta on tehty melko vähän sekä Suomessa että maailmalla. Tämä maisterintutkielma on monimuototutkielma ja sen tavoitteena on kartoittaa, millaista ... -
Liitepartikkelit käytössä : funktionaalinen materiaalipaketti S2-opettajille
Vasileva, Viktoriia (2024)Suurin osa S2-oppikirjoista ja oppimateriaaleista on suunnattu alkeis- ja keskitason oppijoille, ja harva niistä sisältää opettajan oppaan. Myös edistyneille S2-oppijoille kohdistettujen oppimateriaalien tarjonta on varsin ... -
Mihin koulun tekstit sosiaalistavat? S2-oppijan haasteita
Aalto, Eija (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2008)This article discusses the challenges which the textual worlds in various school subjects impose on the immigrant pupils. The challenges are identified through an analysis of the study books to find out what kind of language ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.