Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNissilä, Leena
dc.contributor.authorReiman, Nina
dc.contributor.authorVaarala, Heidi
dc.contributor.authorLeontjev, Dmitri
dc.contributor.editorHynninen, Niina
dc.contributor.editorHerneaho, Irina
dc.contributor.editorSippola, Eeva
dc.contributor.editorIsosävi, Johanna
dc.contributor.editorYang, Mei
dc.date.accessioned2023-11-06T08:19:08Z
dc.date.available2023-11-06T08:19:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNissilä, L., Reiman, N., Vaarala, H., & Leontjev, D. (2023). Suomi toisena kielenä -oppija ainereaalin kirjoittajana ylioppilaskokeessa. In N. Hynninen, I. Herneaho, E. Sippola, J. Isosävi, & M. Yang (Eds.), <i>Kieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participation</i> (pp. 72-106). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLAn vuosikirja, 2023. <a href="https://doi.org/10.30661/afinlavk.127355" target="_blank">https://doi.org/10.30661/afinlavk.127355</a>
dc.identifier.otherCONVID_194269593
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91777
dc.description.abstractArtikkeli käsittelee S2-kokelaiden suoriutumista ylioppilaskokeen ainereaalissa (biologiassa ja fysiikassa). Tavoitteena on selvittää, miten opiskelijoiden S2-kokeessa suoriutuminen ennustaa kokelaiden ainereaalin suorituksia. Tutkimuksemme keskiössä on kielen ja sisällön suhde tiedonalojen kielessä. Tutkimuksen aineisto koostuu Ylioppilastutkintolautakunnasta saaduista tilastotiedoista vuosien 2006 ja 2021 suomi toisena kielenä -kokeesta ja reaaliaineiden (biologia ja fysiikka) kokeista. Lisäksi on hyödynnetty S2-kokelaiden biologian ja fysiikan kokeen vastauksia samoilta vuosilta. Tutkimuksessa on käytetty määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Lineaariset regressiot paljastivat, että S2-kokelaiden L2-kirjoittamisen ja/tai -lukemisen taito ennusti heidän menestymistään biologiassa ja fysiikassa. Tuloksia tukee teoriaohjaava sisällönanalyysi, jossa analysoimme opiskelijoiden S2-vastauksia sekä biologian ja fysiikan vastauksia kognitiivisten diskurssifunktioiden avulla. Tulokset lisäävät tietoa lukio-opetuksen ja ylioppilaskokeen kehittämiseksi ja siten maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden osallisuuden vahvistamiseksi korkeakoulutuksessa.fi
dc.description.abstractThis article focuses on the performance of Finnish as a second language (L2) examinees in the Finnish Matriculation Examination (ME). We explore whether and in what ways students’ L2 reading and writing performance predicts their examination performance in selected subjects in the natural sciences (biology and physics). Our study focuses on the relationship between language and content in disciplinary literacy. The data, obtained from the Matriculation Examination Board, consist of students’ ME performances in 2006 and 2021. The study is a mixedmethods study. We first conducted linear regressions, which showed that the students’ L2 writing and/or reading performance predicted their performance in the biology and physics exams. We then interpreted these results with reference to a qualitative analysis of the students’ responses to the biology and physics exam tasks. Our results have implications for the development of upper secondary education and the ME and thus for strengthening the participation of students with an L2 background in higher education.en
dc.format.extent331
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
dc.relation.ispartofKieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participation
dc.relation.ispartofseriesAFinLAn vuosikirja
dc.rightsIn Copyright
dc.titleSuomi toisena kielenä -oppija ainereaalin kirjoittajana ylioppilaskokeessa
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311067792
dc.contributor.laitosMonikielisen akateemisen viestinnän keskusfi
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Multilingual Academic Communicationen
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.contributor.oppiaineKieletfi
dc.contributor.oppiaineSoveltava kielentutkimus (profilointiala)fi
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiaineSoveltava kielentutkimusfi
dc.contributor.oppiaineKielikoulutuspolitiikan verkostofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineMonilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessafi
dc.contributor.oppiaineMonitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimusfi
dc.contributor.oppiaineLanguagesen
dc.contributor.oppiaineApplied language studies for the changing society (profiling area)en
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.contributor.oppiaineApplied language studiesen
dc.contributor.oppiaineFinnish Network for Language Education Policiesen
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.contributor.oppiaineMultiliteracies for social participation and in learning across the life spanen
dc.contributor.oppiaineMultidisciplinary research on learning and teachingen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-951-9388-76-2
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange72-106
dc.relation.issn2343-2608
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoylioppilastutkinto
dc.subject.ysoreaaliaineet
dc.subject.ysotekstitaito
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysomaahanmuuttajatausta
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p373
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18670
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22257
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24613
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12736
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21851
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.30661/afinlavk.127355
dc.type.okmA3


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright