Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSkinnari, Kristiina
dc.contributor.authorNurmi, Crista
dc.date.accessioned2023-11-01T07:04:31Z
dc.date.available2023-11-01T07:04:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91194
dc.description.abstractVuodesta 2020 alkaen ensimmäisen vieraan kielen (A1-kielen) opetus kouluissa on pitänyt aloittaa jo ensimmäisellä luokalla. Tätä ennen vieraan kielen opetus alkoi viimeistään kolmannella luokalla, joskin monet koulut olivat tarjonneet mahdollisuutta aiempaan aloitukseen jo ennen vuotta 2020. Varhaisemman kielten opetuksen aloituksen pyrkimyksenä on positiivisten asenteiden luominen, sekä yksilön itsevarmuuden kasvattaminen omia kykyjä kohtaan. Koska kaikki oppilaat eivät vielä osaa lukea tai kirjoittaa ensimmäisen luokan alkaessa, opetusmetodeina hyödynnetään toiminnallisia menetelmiä, kuten leikkiä, musiikkia, pelejä ja liikettä. Tässä tutkimuksessa perehdyttiin toiminnallisiin opetusmenetelmiin sekä niiden käyttöön ja vaikutuksiin 1. ja 2. luokan opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 1. ja 2. luokan opettajien kokemuksia toiminnallisista opetusmenetelmistä englannin kielen oppitunneilla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kahta luokanopettajaa etäyhteyden välityksellä. Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja niiden sisältöjä analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla aineisto ja vertaamalla litteraatteja tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen tulokset olivat toiminnallisten opetusmenetelmien kannalta hyvin positiivisia. Kummallakaan opettajalla ei ollut oppikirjaa käytössä englannin opetuksessa, mutta vihkoja käytettiin satunnaisesti. Molemmat opettajat käyttivät runsaasti toiminnallisia opetusmenetelmiä, kuten erilaisia lauluja ja laululeikkejä, liikettä ja liikkumista lisättynä tavallisiin tehtäviin, draamaa, sekä erilaisia pelejä. Opettajat kokivat, että toiminnalliset opetusmenetelmät lisäsivät oppilaiden motivaatiota ja keskittymistä ja lisäksi ne toivat vaihtelevaa sisältöä oppitunteihin. Opettajat mainitsivat, että vapaus käyttää erilaisia opetustapoja lisäsi myös heidän työtään kohtaan kokemaansa motivaatiota. Haasteina he mainitsivat, että toiminnalliseen opetukseen siirtyminen voi tuntua hankalalta, mikäli siihen ei ole tottunut. Myös toiminnan opettajalähtöisyyttä korostettiin, jotta oppitunnit eivät menisi yleiseksi epäjärjestykseksi tai levottomuudeksi.fi
dc.format.extent33
dc.language.isoen
dc.subject.otherplay-based teaching
dc.subject.otherearly language learning
dc.subject.otherteacher interview
dc.subject.otherteachers' experiences
dc.titleFinnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311017216
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoleikkipedagogiikka
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoplay-based pedagogy
dc.subject.ysolower comprehensive school
dc.subject.ysolanguage learning


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot