"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut neuropsykologiset tutkimukset ja niiden tulkinnat, jotka osoittavat aikaisemman aloituksen hyödyt mm. puheen sujuvuudessa sekä kognition kehittymisessä. Näihin perusteluihin nojaten hallitus päätti A1-kielen varhentamisesta, jonka myötä A1-kieli päätettiin aloittaa ensimmäiseltä vuosiluokalta viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen. Myös vuosiviikkotuntien määrää korotettiin kahdella. Varhentamista testattiin hallituksen Kärkihankkeella lukuvuonna 2018-29, jolloin koulut saivat määrärahoitusta varhennetun kielenopetuksen järjestämiseen.
Kyseisen päätöksen myötä yhä useampi luokanopettaja tulee opettamaan kieliä alkuopetuksessa, sillä luokanopettajan katsotaan olevan muodollisesti pätevä opettamaan kaikkia alakoulussa opetettavia aineita, vaikka minkäänlaisia kieliopintoja ei olisikaan taustalla. Tämä ei kuitenkaan takaa opettajien valmiutta toteuttaa laadukasta kieltenopetusta. Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli teemahaastatteluiden avulla selvittää niin alakoulun luokan- kuin kieltenopettajien valmius opettaa varhennettua englantia 1-2. luokkalaisille. Aineisto kerättiin alkuvuodesta 2019 Keski-Suomessa, ja yhteensä kuutta opettajaa haastateltiin aiheen tiimoilta.
Tulokset osoittivat, että täydennyskoulutuksen tarve on suurta etenkin vanhemman koulukunnan opettajille, joiden omista kieliopinnoista on jo aikaa. Kaikki haastateltavat peräänkuuluttivat myös opettajankoulutuslaitoksen opetuksen uudistamista vastaamaan nykyistä tilannetta lisäämällä pakollisia kielipedagogisia opintoja osaksi luokanopettajan koulutusohjelmaa. Lisäksi opettajien välinen yhteistyö nousi suureen rooliin vastausten perusteella. Tutkimus luo pohjaa myös jatkotutkimusaiheille, joita varhennuksen myötä tarvitaan lisää.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Finding Learning in Teaching : Eritrean primary teacher educators' perspectives on implementing learner-centered and interactive pedagogies
Posti-Ahokas, Hanna; Meriläinen, Katri; Westman, Anna (Univeristy of Leiden, 2018)Eritrea has given an increasing policy emphasis on implementing learner-centered interactive pedagogies (LCIP) at all levels of the education system. However, both teachers and teacher educators struggle with implementation of ... -
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences
Kärjä, Essi (2020)Viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.