Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNäykki, Piia
dc.contributor.authorNousiainen, Tuula
dc.contributor.authorAhlström, Emilia
dc.contributor.authorInnanen, Hely
dc.contributor.authorMartin, Anne
dc.contributor.authorKainulainen, Johanna
dc.contributor.authorMäkinen, Tommi
dc.date.accessioned2023-09-29T09:28:21Z
dc.date.available2023-09-29T09:28:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNäykki, P., Nousiainen, T., Ahlström, E., Innanen, H., Martin, A., Kainulainen, J., & Mäkinen, T. (2023). Etäopiskelun kuormittavuus- ja voimavaratekijät : opettajaopiskelijoiden kokemuksia covid-19-pandemian ajalta. <i>Kasvatus</i>, <i>54</i>, 23-39. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.130128" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.130128</a>
dc.identifier.otherCONVID_183241573
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89320
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden kokemuksia kuormittavuus- ja voimavaratekijöistä covid-19-pandemiasta seuranneen etäopetusjakson aikana sekä kuormituksen ja voimavarojen välistä yhteyttä. Tutkimusaineisto kerättiin etäopetusjakson aikana tammikuussa 2022 verkkokyselyllä (N=76). Vastaajista suurin osa (74 %) oli toisen vuoden opiskelijoita, jotka olivat opiskelleet siihenastiset opettajaopintonsa koronapandemian aikana etäopetuksessa. Monimenetelmäisen tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajaopiskelijat kokivat kuormittuneisuutta eli uupumusta ja ahdistusta. Lisäksi naiset kokivat miehiä enemmän sekä ahdistusta että uupumusta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kuormituksen ja voimavarojen välistä yhteyttä ja huomattiin, että resurssienhallintastrategioista ajan ja opiskeluympäristön hallinta sekä vaivannäön säätely olivat kohtalaisesti yhteydessä opiskeluinnon ulottuvuuksien kanssa. Laadullisen analyysin tulokset avoimista kysymyksistä syventävät analyysia tuoden esille tekijöitä, jotka kuormittivat opettajaopiskelijoita, mutta myös tekijöitä, jotka opiskelijat kokivat voimavaroikseen covid-19-pandemian aikaisessa etäopiskelussa. Opettajankoulutus voi olla keskeisessä roolissa tarjoamassa opettajaopiskelijoille tukea voimavarojen vahvistamiseen myös poikkeusaikana, esimerkiksi mahdollistamalla yhteisön muodostumisen, aktiivisen toiminnan ja informaalin kohtaamisen.fi
dc.description.abstractThis study examines pre-service teachers’ experiences of stress and stress-mitigating resources during the remote learning period of the COVID-19 pandemic. The data were collected in January 2022 using an online questionnaire (N=76). Most of the respondents (74 %) were second-year students who had been studying mainly remotely due to the pandemic. The results of this mixed-methods study indicated that the pre-service teachers had experienced stress, i.e., exhaustion and anxiety. Women experienced more anxiety and exhaustion than men. When examining associations between different factors related to the stress and resources, we found that time and study environment management as well as effort regulation correlated moderately with the different dimensions of study engagement. The qualitative analysis of the students’ open-ended responses shed more light on aspects that caused stress for the pre-service teachers but also on factors that were perceived as resources during the remote studies. Teacher education can play an important role supporting pre-service teachers in strengthening their resources and offering opportunities for building communities, active participation and informal encounters.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatustieteellinen seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.rightsIn Copyright
dc.titleEtäopiskelun kuormittavuus- ja voimavaratekijät : opettajaopiskelijoiden kokemuksia covid-19-pandemian ajalta
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202309295335
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiafi
dc.contributor.oppiaineSuomen kieli ja kirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineTeknologiakasvatusfi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiaineVuorovaikutusfi
dc.contributor.oppiaineOpettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus)fi
dc.contributor.oppiaineDigitalization in and for learning and interactionfi
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiaen
dc.contributor.oppiaineFinnish Language and Literatureen
dc.contributor.oppiaineTechnology Educationen
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.contributor.oppiaineInteractionen
dc.contributor.oppiaineTeacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education)en
dc.contributor.oppiaineDigitalization in and for learning and interactionen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange23-39
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries-
dc.relation.volume54
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 Kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysotyön kuormittavuus
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoahdistus
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysouupumus
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysoopiskelumotivaatio
dc.subject.ysoetäopiskelu
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p129
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4835
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4621
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3209
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16486
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p130
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38829
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19163
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1267
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.33348/kvt.130128
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright