Digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen avulla tarkastellaan digiympäristöt hallitsevien
luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään 2020 etäopetusajasta. Tutkimus käsittelee 4.-6. luokkien luokanopettajien käyttämiä toimintatapoja ja sähköisten oppimisympäristöjen hyödyntämistä etäopetuksen onnistumiseksi.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa käytettiin fenomenologista
lähestymistapaa, jonka tarkoituksena oli kerätä luokanopettajien kokemuksia etäopetuksesta. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta luokanopettajaa, jotka opettivat etäopetusaikana alakoulun 4.-6. luokan oppilaita. Luokanopettajat valittiin eliittiotantana Etelä-Suomessa toimivasta peruskoulusta, jossa digipedagogiikka oli pitkällä jo ennen koronapandemia-aikaa. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluin puolistrukturoitua kysymysrunkoa hyödyntäen.
Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että laitekannalla,
oppilaiden ja opettajien digitaidoilla, opettajan etäopetuksen hallinnalla sekä laadukkaalla ja monipuolisella sähköisellä oppimisympäristöllä on suuri merkitys etäopetuksen onnistumiseksi. Lisäksi tutkimuksen mukaan etäopetuksen strukturoinnilla ja tukea tarvitsevien huomioimisella voidaan edistää etäopetuksen toimivuutta. Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen ylläpitäminen etäopetuksen aikana osoittautui tärkeäksi elementiksi opettajan tietoisuudelle oppilaidensa hyvinvoinnista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokasta läppärille : luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla
Jussila, Jasmin (2022)Maaliskuussa 2020 Suomen alakouluissa siirryttiin pääasiassa etäopetukseen parin päivän varoajalla COVID-19-pandemian takia, jolloin monet luokanopettajat joutuivat yllättäen toimimaan ensi kertaa etäopettajina. Tutkimukseni ... -
Alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä
Ahonen, Netta; Hämäläinen, Anni (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia emotionaaliseen turvallisuuteen ... -
Musiikkia koronan aikaan ; musiikinopettajien kokemuksia poikkeustilan aikaisesta etäopetuksesta
Pyykkönen, Heikki (2020)Tutkielmani käsittelee COVID-19 -koronaviruspandemian hidastamiseksi asetetun valtiollisen poikkeustilan nojalla voimaan tullutta etäopetusvelvoitetta keväällä 2020 ja musiikinopettajien kokemuksia sen vaikutuksesta ... -
Opettajien kokemuksia etäopetuksesta : opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana
Kinnunen, Hannamari (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien kokemuksia koronapandemian aiheuttaman etäopetusjakson toimivuudesta ja etäopetuksen aikaisesta vuorovaikutuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia etäopetuksen ... -
”Tämän takia mä käyn koulua, tässä hetkessä” : luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista
Siponen, Piia (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uuden opetussuunnitelman mukaista arviointia peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Tavoitteenani oli selvittää luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista. Arviointi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.