Etäopiskelun kuormittavuus- ja voimavaratekijät : opettajaopiskelijoiden kokemuksia covid-19-pandemian ajalta
Näykki, P., Nousiainen, T., Ahlström, E., Innanen, H., Martin, A., Kainulainen, J., & Mäkinen, T. (2023). Etäopiskelun kuormittavuus- ja voimavaratekijät : opettajaopiskelijoiden kokemuksia covid-19-pandemian ajalta. Kasvatus, 54, 23-39. https://doi.org/10.33348/kvt.130128
Published in
KasvatusAuthors
Date
2023Discipline
KasvatuspsykologiaSuomen kieli ja kirjallisuusTeknologiakasvatusKasvatustiedeHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöVuorovaikutusOpettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus)Digitalization in and for learning and interactionKasvatuspsykologiaFinnish Language and LiteratureTechnology EducationEducationSchool of WellbeingInteractionTeacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education)Digitalization in and for learning and interactionCopyright
© 2023 Kirjoittajat
Tutkimuksessa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden kokemuksia kuormittavuus- ja voimavaratekijöistä covid-19-pandemiasta seuranneen etäopetusjakson aikana sekä kuormituksen ja voimavarojen välistä yhteyttä. Tutkimusaineisto kerättiin etäopetusjakson aikana tammikuussa 2022 verkkokyselyllä (N=76). Vastaajista suurin osa (74 %) oli toisen vuoden opiskelijoita, jotka olivat opiskelleet siihenastiset opettajaopintonsa koronapandemian aikana etäopetuksessa. Monimenetelmäisen tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajaopiskelijat kokivat kuormittuneisuutta eli uupumusta ja ahdistusta. Lisäksi naiset kokivat miehiä enemmän sekä ahdistusta että uupumusta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kuormituksen ja voimavarojen välistä yhteyttä ja huomattiin, että resurssienhallintastrategioista ajan ja opiskeluympäristön hallinta sekä vaivannäön säätely olivat kohtalaisesti yhteydessä opiskeluinnon ulottuvuuksien kanssa. Laadullisen analyysin tulokset avoimista kysymyksistä syventävät analyysia tuoden esille tekijöitä, jotka kuormittivat opettajaopiskelijoita, mutta myös tekijöitä, jotka opiskelijat kokivat voimavaroikseen covid-19-pandemian aikaisessa etäopiskelussa. Opettajankoulutus voi olla keskeisessä roolissa tarjoamassa opettajaopiskelijoille tukea voimavarojen vahvistamiseen myös poikkeusaikana, esimerkiksi mahdollistamalla yhteisön muodostumisen, aktiivisen toiminnan ja informaalin kohtaamisen.
...
This study examines pre-service teachers’ experiences of stress and stress-mitigating resources during the remote learning period of the COVID-19 pandemic. The data were collected in January 2022 using an online questionnaire (N=76). Most of the respondents (74 %) were second-year students who had been studying mainly remotely due to the pandemic. The results of this mixed-methods study indicated that the pre-service teachers had experienced stress, i.e., exhaustion and anxiety. Women experienced more anxiety and exhaustion than men. When examining associations between different factors related to the stress and resources, we found that time and study environment management as well as effort regulation correlated moderately with the different dimensions of study engagement. The qualitative analysis of the students’ open-ended responses shed more light on aspects that caused stress for the pre-service teachers but also on factors that were perceived as resources during the remote studies. Teacher education can play an important role supporting pre-service teachers in strengthening their resources and offering opportunities for building communities, active participation and informal encounters.
...
Publisher
Suomen kasvatustieteellinen seuraISSN Search the Publication Forum
0022-927XKeywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/183241573
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opiskelijoiden kokemuksia kemian opiskelusta koronakevään aikana
Valto, Piia; Lahtinen, Tanja (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2021)Koronapandemia sulki korkeakoulut keväällä 2020 hyvin nopealla aikataululla. Jyväskylän yliopiston kemian laitoksella siirryttiin etäopiskelujaksolle ja tehtiin nopea digiloikka etäopiskelun mahdollistamiseksi. Opiskelijoiden ... -
Määrällisten tutkimusmenetelmäopintojen aikana syntyneet haavat sekä niiden juuret ja parannuskeinot : kasvatustieteen opiskelijoiden näkökulma
Virtanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2022) -
Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan opiskelun vaikutus oppimismotivaatioon opiskelu-uupumuksen ja opiskeluinnon näkökulmasta
Nikula, Mika (2023)Tässä työssä tutkittiin vaikuttaako tavanomaisesti luokkahuoneessa (oppimisympäristö) tehtävien harjoitusten siirtäminen luokkahuoneen ulkopuolelle tehtäväksi opiskelijoiden motivaatioon. Tutkimuskysymyksinä oli seuraavat: 1. ... -
Alkuorientaatio koronan keskellä : alkukeitoksen avulla kemian opintoihin kiinni
Valto, Piia (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2021)Korkeakouluopintojen merkityksellinen aloitus antaa suuntaa niiden yleiselle sujuvuudelle. Yliopistojen alkuorientaatioviikoilla tai -kursseilla on täten suuri merkitys opintoihin integroitumiselle ja myös niiden jatkuvuudelle. ... -
Digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta
Kariuki, Mira (2024)Tämän tutkimuksen avulla tarkastellaan digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään 2020 etäopetusajasta. Tutkimus käsittelee 4.-6. luokkien luokanopettajien käyttämiä toimintatapoja ja sähköisten ...