Ammatillista opetusta etäällä ja lähellä : inklusiivinen hybridipedagogiikka ja opettajan osaaminen koronapandemian jäljiltä
Hakala, K., Raudasoja, I.-M., Raudasoja, A., Lakkala, S., Pirttimaa, R., & Kiuru, E. (2023). Ammatillista opetusta etäällä ja lähellä : inklusiivinen hybridipedagogiikka ja opettajan osaaminen koronapandemian jäljiltä. Kasvatus, 54, 88-102. https://doi.org/10.33348/kvt.130116
Julkaistu sarjassa
KasvatusTekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2023 Kirjoittajat
Ammatillisen koulutuksen opetusmenetelmät ovat kehittyneet koronapandemian vauhdittamina ja uusia opetuksen digitaalisia ratkaisuja on etsitty ja löydetty. Etätyöskentelyä ja lähiopetusta on yhdistetty digitaalisten sovellusten avulla ja pandemian aikana sitä kuvaava käsite hybridiopetus vakiintui käyttöön. Hybridiopetus on asettanut uusia vaatimuksia kaikille toimijoille oppilaitoksissa, opiskelijoille, opettajien osaamiselle ja inklusiiviselle pedagogiikalle. Artikkelissa tutkitaan laadullisen kirjallisuuskatsauksen (N=57) avulla hybridiopetusta ammatillisen koulutuksen kentällä keskittyen inklusiivisen pedagogiikan toteutumiseen sekä opettajalta vaadittavaan osaamiseen seuraavin kysymyksin: 1) Millaisia hybridiopetuksen ratkaisuja on käytetty ammatillisessa koulutuksessa viimeisten kymmenen vuoden aikana erilaisten opiskelijaryhmien opetuksessa? 2) Miten inklusiivinen pedagogiikka toteutuu näissä ratkaisuissa? 3) Millaisia ammatillisen opettajan valmiuksia tarkasteltujen tutkimusten perusteella inklusiivinen hybridiopetus vaatii? Analyysin tuloksena esitellään monimuotoista ammatillista hybridiopetusta, jossa inkluusion toteutuminen osaamisperusteisesti ja työelämälähtöisesti edellyttää hyvin laajaa monialaista sekä moniammatillista yhteistyötä ja työnjakoa. Opettajan valmiuksissa tämä tarkoittaa monipuolista pedagogista osaamista, yhteistyökykyä, johtajuutta, inhimillistä kohtaamista ja huolenpitoa kaikkien hyvinvoinnista.
...
The development of vocational education and training (VET) practices has been accelerated by the COVID-19 pandemic, and novel digital solutions have been found. According to the value basis of inclusive education, each learner’s skills and strengths are the starting point of teaching. In this qualitative literature review we analyze how inclusive hybrid teaching, i.e. the combination of remote and contact teaching, can be successfully implemented inclusively and what kind of teacher competence is required. The aim is to produce knowledge on how to develop inclusive hybrid teaching. 57 research articles were analyzed in order to answer the following questions: 1) What kind of hybrid pedagogical practices have been used during the last ten years in VET for different student groups? 2) How is inclusive pedagogy realized in these practices? 3) What kind of teacher competence is needed in inclusive hybrid pedagogical practices? Elements of multimodal hybrid teaching that combines distant and contact teaching, digital applications, and virtual learning environments were found in the analysis. In VET, the inclusive hybrid teaching practices are based on learner skills, working life orientation and the students’ equal opportunities for active participation. Inclusive hybrid teaching demands pedagogical leadership, wide collaboration and coordination of work among the school professionals.
...
Julkaisija
Suomen kasvatustieteellinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0022-927XAsiasanat
lähiopetus hybridiopetus inklusiivinen pedagogiikka flipped learning hybrid learning hybrid pedagogy multimodal learning vocational education vocational higher education opettajat ammattitaito pedagogiikka ammatillinen koulutus multimodaalisuus digitalisaatio inkluusio etäopetus opetusmenetelmät COVID-19
Alkuperäislähde
https://journal.fi/kasvatus/article/view/130116Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/183243505
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Creative Engagement in Online and Hybrid Teacher's Professional Development Programs
Fenyvesi, Kristof; Nurhasanah, Farida (Tallinna ülikool, 2022)This chapter briefly introduces a few critical aspects of online and hybrid Teachers’ Professional Development (TPD) program design, based on our experiences concerning the facilitation of hybrid TPD programs for Southeast ... -
Opettajan käsitykset ja tavat toteuttaa inklusiivista opetusta
Mäkinen, Sari (2022)Inkluusion perimmäisenä ajatuksena on, että lapsella on oikeus käydä omaa lähikouluaan. Inklusiivisten koulujen on otettava huomioon oppilaiden erilaiset tarpeet ja vastattava niihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ... -
Opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymistä
Ranta-Nilkku, Hanna-Reetta (2015)Tutkimuksessa tarkastellaan opettajan ja ohjaajan pedagogista ajattelua. Pedagogista ajattelua pidetään opettajan ajattelun ja toiminnan tutkimuksen yhtenä keskeisenä käsitteenä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ... -
Review of the 10 Most Challengings Aspects of Making Hybrid Education Efficient and Enjoyable for Learners
Leoste, Janika; Väät, Sirly; Lazar, Csilla; Fenyvesi, Kristóf; Mäkelä, Tiina (Tallinna ülikool, 2022)Our goal was to describe the 10 most challenging aspects that need to be considered when making hybrid education efficient and enjoyable for children. In this context, by hybrid education we refer to both emergency online ... -
Sustainability education at higher education institutions : pedagogies and students’ competences
Wang, Yijing; Sommier, Mélodine; Vasques, Ana (Emerald, 2022)Purpose This study aims to examine whether the development of students’ sustainability competences is dependent on how courses are delivered at higher education institutions (HEIs). It further investigates to what extent ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.