Opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymistä
Abstract
Tutkimuksessa tarkastellaan opettajan ja ohjaajan pedagogista ajattelua. Pedagogista ajattelua pidetään opettajan ajattelun ja toiminnan tutkimuksen yhtenä keskeisenä käsitteenä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajan pedagoginen ajattelu ja ohjaajan pedagoginen ajattelu rakentuvat kolmen suomalaisen väitöstutkimuksen pohjalta. Lähtökohtana oli näkemys opettajan ja ohjaajan pedagogisen ajattelun yhteisestä kentästä counpeda-mallin (counselling, pedagogics) pohjalta.
Tutkimusaineisto koostuu kolmesta suomalaisesta väitöstutkimuksesta, jotka valittiin harkinnanvaraisella otannalla. Näissä tutkimuksissa on selvitetty toisen asteen ammatillisen koulutuksen eri alojen opettajien pedagogista ajattelua sekä luokanopettajakoulutuksen ohjatussa harjoittelussa olevien opiskelijoiden ja heidän harjoittelun ohjaajiensa ammatillista kehittymistä, johon keskeisesti liittyy pedagoginen ajattelu. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä ja lähtökohtana oli hermeneuttinen lähestymistapa. Aineisto luokiteltiin tutkimuskysymysten pohjalta. Luokittelun pohjalta aineistosta koottiin tulokset referoiden tutkimuslähteitä.
Tulokset jaettiin analyysin pohjalta neljään kokonaisuuteen: 1) ohjauksen ja opetuksen käyttöteoreettinen taso, 2) ohjaus- ja opetusfilosofinen taso, 3) ammatillisen kompetenssin taso sekä 4) kulttuurinen ja yhteiskunnallinen taso. Opettajan ja ohjaajan ammatillinen kehittyminen näyttää nousevan keskeiseksi käsitteeksi näiden neljän kokonaisuuden pohjalta.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603161866Use this for linking
Language
Finnish