Opettajan käsitykset ja tavat toteuttaa inklusiivista opetusta
Tekijät
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Inkluusion perimmäisenä ajatuksena on, että lapsella on oikeus käydä omaa
lähikouluaan. Inklusiivisten koulujen on otettava huomioon oppilaiden erilaiset
tarpeet ja vastattava niihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää
opettajien käsityksiä inklusiivisesta opetuksesta ja millaisia inklusiivisia
periaatteita opettajat kertovat toimiviksi käytänteiksi.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto
kerättiin teemahaastattelun avulla ja se analysoitiin teoriaohjaavan
sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseen haastateltiin viittä luokanopettajaa, jotka
toimivat saman paikkakunnan kahden eri koulun opettajina.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että opettajat käsittivät inklusiivisen
opetuksen arvoina, negatiivisena ja integraation mahdollistamana. Opettajat
määrittelivät inkluusioon sisältyvän ihanteellisia ja tavoitteellisia arvoja, kuten
yhdenvertaisuus ja erilaisuuden hyväksyminen. Negatiivisena pitämisen
käsitykseen vaikuttivat resurssien puute. Opettajat kuvailivat pienluokkien etuja
ja integroinnin turvallisuutta perusteina käsitykseen inkluusiosta integraation
mahdollistamana. Opettajat kertoivat toimiviksi inklusiivisiksi käytänteiksi
opettajien välisen yhteistyön, eriyttämisen ja positiivisen asenteen.
Resurssien puute vaikuttaa tämän tutkimuksen perusteella opettajien
kielteiseen asenteeseen inkluusiota kohtaan. Siksi on selvää, että resursseja
lisäämällä, myös positiivinen asenne kasvaa. Erityisesti yhteisopettajuus nähtiin
erinomaisena keinona toteuttaa inklusiivista opetusta, johon pitäisi tämän
tutkimuksen perusteella tulevaisuudessa panostaa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ammatillista opetusta etäällä ja lähellä : inklusiivinen hybridipedagogiikka ja opettajan osaaminen koronapandemian jäljiltä
Hakala, Katariina; Raudasoja, Ida-Maria; Raudasoja, Anu; Lakkala, Suvi; Pirttimaa, Raija; Kiuru, Eerika (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)Ammatillisen koulutuksen opetusmenetelmät ovat kehittyneet koronapandemian vauhdittamina ja uusia opetuksen digitaalisia ratkaisuja on etsitty ja löydetty. Etätyöskentelyä ja lähiopetusta on yhdistetty digitaalisten ... -
Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana
Hurskainen, Eero (2015)TIIVISTELMÄ Hurskainen, Eero. 2015. Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana. Kasvatustieteen Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 136 sivua. Tutkimukseni ... -
Opettajuuden reittejä : nuoren kielenopettajan koulukokemusten merkitys opettajan käyttötiedolle
Ruohotie-Lyhty, Maria (2006) -
“Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” : opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta
Lehtinen, Paula; Siimekselä, Sini (2019)Koulutuksellisen inkluusion pyrkimyksenä on luoda kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella ja oppia. Tässä tutkimuksessa koulutuksellista inkluusiota tarkasteltiin käytännön toteutuksen näkökulmasta. ... -
Opettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä : ”Aina voisin toteuttaa eriyttämistä luokassani paremmin”
Autio, Johanna (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten erään pienen pohjalaispaikkakunnan alakoulun luokan- ja aineenopettajat kokevat opetuksen eriyttämisen omassa työssään ja millaisten opetuksen järjestäjän toimien he ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.